Levyarvio: Convergen ja Chelsea Wolfen yhteistyö tylsyttää molempien terät – Artistit toimivat paremmin erikseen

Converge & Chelsea Wolfe
Bloodmoon: I
Epitaph

Bloodmoon: I on legendaarisen hardcorebändi Convergen ja kovassa nosteessa olevan singer-songwriter Chelsea Wolfen kollaboraatio. Vaikka konsepti onkin yllättävä, ei idea ole ihan tyhjästä syntynyt, sillä Wolfen Hiss Spun (2017) äänitettiin Convergen Kurt Balloun studioilla.

Paperilla projekti näyttää enemmän kuin hyvältä. Käytännössä täysin erityylisten artistien soundien yhteensovittamisessa ollaan kuitenkin jouduttu tylsyttämään molempien terät.

Convergen edelliset levyt The Dusk In Us (2017) ja All We Love We Leave Behind (2012) lukeutuvat sen parhaimpiin. Vaikka levyt ovat sävellyksellisesti monitahoisia, säilyttävät ne sataprosenttisesti bändin alkuaikojen intensiteetin. Tällä kertaa tempoja ollaan jouduttu hilaamaan alas ja aggressiivisimpia soundeja karsimaan, jotta Wolfen heleä ääni sopisi äänimaailmaan.

On kuvaavaa, että Tongues Playing Dead, jolla Convergen Jacob Bannon hoitaa lauluosuudet ja Blood Dawn, joka kuulostaa lähinnä Chelsea Wolfelta ilman Convergea ovat levyn parhaat biisit. Convergelle tyypillisiä kulmikkaita kitaroita ja Wolfen pahaenteisiä laulumelodioita kuullaan, mutta lopulta ne toimivat kuitenkin parhaiten erikseen.