Levyarvio: Hymyyn pakottavaa moninaisuutta – Vampire Weekendin uusin tekee amerikkalaisuudesta spektaakkelia

Vampire Weekend
Father Of The Bride
Columbia

Vampire Weekendin vetovoima on toistaiseksi perustunut yhtyeen kykyyn pysytellä vastuusta vapauttavan etäisyyden päässä lainailemistaan elementeistä. Pitkään työstetyn Father Of The Briden avausraita Hold You Now lupaa kuitenkin muuta. Kun Danielle Haimin tähdittämän laulun kerronta yhdistyy virttyneesti vaikertavaan spirituaalikuoroon, Vampire Weekend on poikkeuksellisen syvällä musiikkiperimässään.

Avausta seuraa värikäs kokonaisuus, aivan kuin aisapari Rostam Batmanglij’n lähtö olisi sekä vapauttanut että pakottanut laulaja Ezra Koenigin keksimään jotakin uutta. Lopputuloksena on syntynyt 18 kappaleen kimara, jonka moninaisuutta ei voi kohdata hymyilemättä. Jonkinlaiseksi lähtöpisteeksi asettuvan folkpopin rinnalla kaikuvat niin italoiskelmä, gospel, flamenco, kamaripop, yökerhojazz, maailmanmusiikki kuin taidekoulujen holvikaiutkin.

Levyn pakahduttava intensiteetti typistää monet sävyt heitoiksi, joista osa riemastuttaa ja osa rasittaa. Usein tyylileikit sulautuvat kuitenkin ilmaisuvoimaiseksi tunnejatkumoksi. Keskittymiskyvyttömyydessään Father Of The Bride onnistuu kuvaamaan amerikkalaisuuden apeana spektaakkelina, jonka viihteellisyys peittää vain vaivoin yksilötason epävarmuuden ja yksinäisyyden.

Alun syvyyteen Koenig ei lopulta yritäkään yltää. Omaa taiteilijuuttaan hän sen sijaan representoi kiinnostavammin kuin koskaan aiemmin.