Levyarvio: Vahva luottamus ja keskinäinen kemia – Robert Plant ja Alison Krauss tekivät yhden vuoden suurista albumeista

Arvio julkaistu Soundissa 10/2021.
Kirjoittanut: Pertti Ojala.

Arvio

Robert Plant & Alison Krauss
Raise The Roof
Rhino

Led Zeppelinin perinnöllä nostalgioinnin Jimmy Pagen kontolle jättänyt Robert Plant on etsinyt ambitioilleen uusia itsensä kuuloisia kanavia. Näistä odottamattomin ja epätodennäköisin oli jo teinitähtenä ensilevyttäneen amerikkalaisen bluegrass- ja kantri-muusikko ja -laulaja Alison Kraussin kanssa tehty albumi Raising Sand (2007). Vaikka musiikillis-kulttuuriset lähtökohtansa olivat tyystin eri maailmoista, niin T Bone Burnettin tuottaman levyn korkeatasoisuus todisti Plantille läheisen bluesin ja Kraussille omimman bluegrassin olevan pohjimmiltaan saman kolikon kaksi puolta.

Levy on kauttaaltaan häikäisevä valikoima Plantin ja Kraussin valitsemia lauluja, joiden seuraan on kelpuutettu myös yksi Plant-Burnett originaali.

Raising Sandille on odotettu jatkoa, mutta lähinnä Alison Kraussin vastahakoisuuden vuoksi viiveestä tuli todella pitkä. Kraussin pää kääntyi vasta kun hän Plantin suosituksesta kuuli Raise The Roofin avausraidaksi päätyneen Calexicon Quattro (World Drifts In) -kappaleen. Jälleen Burnettin johdolla Nashvillessä äänitetty ja muun muassa Marc Ribotin, Bill Frisellin ja David Hidalgon kaltaisten mestareiden soittama levy on kauttaaltaan häikäisevä valikoima Plantin ja Kraussin valitsemia lauluja, joiden seuraan on kelpuutettu myös yksi Plant-Burnett originaali.

Plant toi vanhojen soul- ja blueshelmien lisäksi mukaan Anne Briggsin ja Bert Janschin brittifolkia ja Pops Staplesin lohduttavan Somebody Was Watching Over Men. Äärimmilleen hidastetut The Everly Brothersin The Price Of Love ja Merle Haggardin Going Where The Lonely Go taas kuvastavat Kraussin periaatetta, jonka mukaan tempojen minimointi kohottaa laulujen intensiteettiä. Allen Toussaintin Trouble With My Lover askeltaa akustisen pystybasson saattamana Fever-klassikon hengessä ja Lucinda Williamsin Car Wheels On A Gravel Roadilta löydetty Can’t Let Go lähestyy rockabillyä. Yli 70 vuotta sitten kuolleen ja vain kuusi kappaletta levyttäneen Geeshie Wileyn Last Kind Words soi Alison Kraussin laulamana pysähdyttävänä bluesina.

Tekijöidensä vahvasta luottamuksesta ja keskinäisestä kemiasta kielivä Raise The Roof on yksi vuoden 2021 suuria albumeja.

Lisää luettavaa