MELODY GARDOT: The Absence

Arvio julkaistu Soundissa 6-7/2012.
Kirjoittanut: Timo Kanerva.

Joskus taiteilijaan liittyy tarina, elämäkerrallinen kertomus, jonka läpi hänen taiteensa koetaan. Melody Gardotilla on tällainen tarina. 19-vuotiaana hän loukkaantui pahasti pyöräonnettomuudessa. Toipuminen kesti pitkään, ja sairaalassa hän opetteli soittamaan kitaraa ja alkoi tapailla hiljaisia jazz-sävelmiä.

Arvio

MELODY GARDOT
The Absence
Decca

Joskus taiteilijaan liittyy tarina, elämäkerrallinen kertomus, jonka läpi hänen taiteensa koetaan. Melody Gardotilla on tällainen tarina. 19-vuotiaana hän loukkaantui pahasti pyöräonnettomuudessa. Toipuminen kesti pitkään, ja sairaalassa hän opetteli soittamaan kitaraa ja alkoi tapailla hiljaisia jazz-sävelmiä. Täysin ei Melody koskaan parantunut, vaan hänelle jäi vaikea yliherkkyys niin valolle kuin koville äänillekin.

Voi hyvin sanoa, että mikäli tuota onnettomuutta ei olisi koskaan tapahtunut, ei meillä olisi levyttävää artistia nimeltä Melody Gardot. Tai ainakaan hän ei tekisi tällaista musiikkia.
The Absence on Gardot’n kolmas albumi.  Sen on tuottanut ja sovittanut brasililainen kitaristi Heitor Pereira. Lattarivaikutteet soivat päällimmäisinä niin akustisten kitaroiden kuin puhaltimienkin soinnissa, mutta mukaan on otettu avarasti monenlaista maailmanmusiikin keinovalikoimaa. The Absence (Poissaolo) on nimittäin teema-albumi. Siinä ollaan irti arjesta, matkalla kaiken aikaa, kuljetaan viehkeästi keinahtelevien laulelmien mukana Etelä-Amerikasta Marokon kautta Portugaliin.

Suvereenisti kielestä ja kulttuurista toiseen siirtyvä Melody Gardot on luonut tämän kesän aurinkoisimman levykokonaisuuden.

Lisää luettavaa