MONEY MARK: Change Is Coming

Arvio julkaistu Soundissa 12/2001.
Kirjoittanut: Petri Silas.
Jos eksoottisilla ja pseudoeksoottisilla levyillään maineensa luonut Les Baxter (1922-1996) olisi vielä hengissä, hän saattaisi riehaantua Mark Ramos-Nishitan eli Money Markin tekemisistä.

Arvio

MONEY MARK
Change Is Coming
Emperor Norton

Jos eksoottisilla ja pseudoeksoottisilla levyillään maineensa luonut Les Baxter (1922-1996) olisi vielä hengissä, hän saattaisi riehaantua Mark Ramos-Nishitan eli Money Markin tekemisistä. Näitä miehiä yhdistäisi niin palava into analogisyntikoihin sekä kotikutoiseen etnogrooveen kuin hulvaton ja rajoja tunnustamaton asenne musiikin tekemiseenkin. Mutta halusivat he sitä tai eivät, molempien jutuissa on myös tapetin tuntu.
Lähinnä Beastie Boysin ja vähän Beckinkin kautta julkisuuteen noussut Money Mark saa kolmannella, tällä kertaa taas instrumentaalilla, täyspitkällään mainosarvokkaimmat vetoavut Sean Lennonilta sekä koko Los Lobos -kaartilta. Muuten soolona ja kavereiden kanssa kyhätty levy ei nimiväkeä vauhdittajakseen kaipaisi, kyseessä kun on mitä suurimmassa määrin aivan planeetamme ehkä tunnetuimman kosketinsoitinkorjaajan näköinen albumi. Hassuja soundeja vaalitaan hartaudella ja pönttöjä melodioita kerätään perhoshaavilla. Taas. Jonkinasteista vakavuutta esiintyy, mutta vain paikka paikoin. Kuten aiemminkin.
Levy kompastuu siihen, että pääosin pastissipohjalta liikkeellä oleva Money Mark ei ole uudistunut. Vaikka otsikko Change Is Coming muuta väittääkin, tilanne on sama kuin debyytti Mark's Keyboard Repairin (1995) aikaisessa haastattelussa hienon Grand Royal -lehden sivuilla: ensimmäiset innoittajat olivat kosketinmiehistä Billy Preston sekä Keith Emerson, biisintekijöistä puolestaan Elton John. Ja siinähän sitä huumoria jo tulikin. Uudistajien ei suinkaan tarvitse oman tyylin löydyttyä uusiutua. Mutta kun Nishita ei ole uudistaja. 

Muut artistin levyarviot

Lisää luettavaa