Brasilialainen musiikki aaltoilee tällä hetkellä näkyvämmin kuin kertaakaan sitten 60-luvun. Bebel Gilberto on kohonnut maailmanmusiikin suurimpien tähtien joukkoon. Eurooppalaiset musiikkilehdet ovat nostaneet brassiperinnettä, aikalaisrockia ja vallankumouksellisuutta vallattomasti risteyttäneen Os Mutantesin psykedeelisten kulttibändien aristokratiaan. Carlos Lyra konsertoi äskettäin Suomessa. Ja niin edelleen.
Sabrina Malheirosin musiikillinen ilme ei poikkea paljonkaan Bebel Gilberton vastaavasta. Heleää ja taipuisaa laulua. Kevättuulimaista keveyttä, helposti hyräiltäviä melodioita, lievää haikeutta muttei vahingossakaan synkkämielisyyttä. Tuskin edes lasinsirpaleita hiekkarannalla. Bossa novan perinteiset arvot viileys, tyyneys ja tyylikkyys pitävät, vaikka soundia on päivitetty sopivin elektronisin maustein. Malheiros on himpun verran reippaampi ja suoraviivaisempi kuin kuuluisampi virkasisarensa, hetkittäin myös jazzillisempi.
Kuvan perusteella arvaan, että Sab-rina Malheiros on varakkaan ja sivistyneen perheen ihailtu ja kadehdittu monilahjakas tytär, josta olisi yhtä hyvin voinut tulla kuvataiteilija tai kirurgi. Lääketieteen opinnot kuitenkin jäivät, kun musiikin vetovoima kävi liian voimakkaaksi. Hyvä niin.
SABRINA MALHEIROS: Equilibria
Arvio julkaistu Soundissa 04/2005.
Kirjoittanut: Pauli Kallio.
Arvio
SABRINA MALHEIROS
Equilibria
Far Out
Equilibria
Far Out