SHARON JONES & THE DAP-KINGS: 100 Days, 100 Nights

Arvio julkaistu Soundissa 01/2008.
Kirjoittanut: Pauli Kallio.

Philadelphian soul-revivalisteilla riittää vientiä. Dap-Tone Recordsin talonbändi Dap-Kings on vieraillut Amy Winehousen, Robbie Williamsin ja Al Greenin sessioissa. Lou Reed pyysi Sharon Jonesin kiertueelleen ja Denzel Washington elokuvarooliin. Onneksi he ovat ehtineet paneutua myös pääasiaan, mistä todisteena dynaaminen kolmas pitkäsoitto.

Arvio

SHARON JONES & THE DAP-KINGS
100 Days, 100 Nights
Timmion

Philadelphian soul-revivalisteilla riittää vientiä. Dap-Tone Recordsin talonbändi Dap-Kings on vieraillut Amy Winehousen, Robbie Williamsin ja Al Greenin sessioissa. Lou Reed pyysi Sharon Jonesin kiertueelleen ja Denzel Washington elokuvarooliin. Onneksi he ovat ehtineet paneutua myös pääasiaan, mistä todisteena dynaaminen kolmas pitkäsoitto.

Yhdeksikön ote on juuri niin jäntevä kuin 60-luvun lopun soulista, alkufunkista ja gospelista innoituksen ammentavalta orkesterilta on lupa odottaa. Vaikuttaa siltä kuin jokainen kappale olisi tarkoitettu singlen jommalle kummalle puolelle: häivytys tulee juuri, kun torvisektio on saanut kravattinsa löysemmälle ja aikoo ryhtyä kunnolla irrottelemaan.

100 Days, 100 Nights palaa kestonsakin puolesta soulin kulta-aikaan. Perinteinen vinyylikiekon mitta, kymmenen biisiä, ei yhtään turhanaikaista täyteraitaa. Puuttumaan jää vain todellinen timantti, joka erottuu Respectin tai I Can’t Stand The Rainin arvoiseksi klassikoksi.

Lisää luettavaa