SNEAKER PIMPS: Splinter

Arvio julkaistu Soundissa 10/1999.
Kirjoittanut: Jorma Jortikka.
Sneaker Pimps herätti lievää huomiota ensialbumillaan Becoming X, vaikka lopullinen läpimurto jäikin tekemättä. Sen verran jalka jäi oven väliin, että yhtyeen keulakuva Kelli Dayton innostui suosiosta ja lähti soolouralle juuri toisen albumin levytyksen alla.

Arvio

SNEAKER PIMPS
Splinter
Virgin

Sneaker Pimps herätti lievää huomiota ensialbumillaan Becoming X, vaikka lopullinen läpimurto jäikin tekemättä. Sen verran jalka jäi oven väliin, että yhtyeen keulakuva Kelli Dayton innostui suosiosta ja lähti soolouralle juuri toisen albumin levytyksen alla. Se ei lamauttanut Chris Cornerin ja Liam Howen muodostamaa ydinryhmää, joka on pakertanut Splinterille lisää öisiä trip hop -rytmejä, tarttuvia melodioita ja ahdistuneita elokuvasävelmiä.
Sneaker Pimps on siinä mielessä poikkeuksellinen electronica-yhtye, että sen lauluja voi myös hyräillä. Nimikappale muistuttaa akustisen kitaran ja kolkon rytmin avulla yhtyeen folk-innostuksesta, josta he ovat jaksaneet sauhuta alusta lähtien. Vaikka Sneaker Pimps onkin sijoitettu electronica-nimikkeen alle, se on kaikesta huolimatta selkeä kitarabändi, joka ihastelee 80-lukuista surinasoundia. Parhaiten se ilmenee Curlissa, joka pidetään tummien konerytmien avulla ryhdikkäänä. Kohtalokkaat ja jymisevät äänimaisemat viihdyttävät aikansa, mutta laulujen samankaltaisuus käy vähitellen rasittavaksi. Ydinkaksikko luottaa omaan lauluunsa, vaikka Kellin tilalle onkin hankittu väriä antamaan Sarah McDonnell ja Sue Denim.

Muut artistin levyarviot

Lisää luettavaa