Pitkän uran kitaran parissa tehnyt Steve Hackett tullaan todennäköisesti ikuisesti muistamaan 70-lukuisesta pestistään yhtyeessä nimeltä Genesis. Totuuden nimissä on kuitenkin pidettävä mielessä, ettei tuossa brittiprogen instituutiossa vietetty aika kata kahdeksine albumeineenkaan kuin osan tämän tänään 52-vuotiaan artesaanin polveilevasta sähköisestä ja akustisesta tuotannosta.
Vuoden 1975 Voyage of the Acolyten myötä sooloartistina debytoinut mies on vuoteen 2002 tultaessa julkaissut liki kaksikymmentä omaa albumia, joten neljän keikkalevyn boksin täytteeksi löytyy materiaalia hakemattakin. Ja kuten Soundin tuoreimmasta Hackett-haastattelustakin (11/97) muistetaan, selväpäinen mies ei elättele turhanaikaisia harhoja siitä, mitä häneltä halutaan: Live Archive omistaa kaksi ensimmäistä levyään kesän 1979 konsertille kuululta Hammersmith Odeonilta, ja neljännellä levyllä palataan paitsi Lontooseen, myös parin biisin ajaksi Genesiksenkin pariin. Kahta ensimmäistä pyörylää määrittää Hackettin maltillisen biisikäsityön yhdistäminen jazzrockahtavalle soitannolle, neljäs on tyylillisesti sekavin jo useiden eri lähteidenkin takia.
Kolmoslevyllä aina oivallista pelisilmää rumpalipuolella osoittanut Hackett esittelee herrasmiehen nimeltä Ian Mosley, joka nousi maailmanmaineeseen Marillionin riveissä. Ketään tuskin yllättää, että tuo ääriammattilainen, liian usein äänestyksissä sivuutettu ja aina itsensä kuuloinen löysäranne on hyvässä vedossa myös 1981 syyskuisella Rooman keikalla. Mosley pumppaa uutta verta muun muassa jo levyillä 1 ja 2 luettuihin hienoihin biiseihin Clocks ja Spectral Mornings. Hieman ristiriitaisesti silloisen ajan hengen kanssa, 80-luvun tallenne osoittautuu muutenkin tämän paketin parhaaksi anniksi.
STEVE HACKETT: Live Archive 70, 80, 90´s
Arvio julkaistu Soundissa 01/2002.
Kirjoittanut: Petri Silas.
Arvio
STEVE HACKETT
Live Archive 70, 80, 90´s
Inside Out
Live Archive 70, 80, 90´s
Inside Out