Sodankylässä varttuneen Stepan (Joni Stenberg) todettiin jo 16 vuotta sitten aloittaneen suomirapin uudesta nollapisteestä MC-debyytillään. Oulussa asustava räppäri on vaalinut lappilaisia juuriaan ja antanut kulttuurisille vaikutteilleen eloisat ja kehittyvät hip hop -biitit ja -riimit. Yhdestoista albumi Gettotekniikkaa on paluuta vanhan koulukunnan hauskanpitoon, jota Stepa kokee itsensä ja yhteisönsä tarvitsevan korona-vakavoitumisen jälkeen.
– Se aika toi keikkataukoa, mutta käytin sen ajan huonosti, Stepa tunnustaa. – Se oli sellainen vuoden mittainen ”päiväni murmelina”. Joka aamu täysin samat uutiset, jotka eivät inspiroineet luovaan tekemiseen. Katsoin vain Simpsoneita ja muita tv-sarjoja.
– Gettotekniikkaa äänitettäessä halusin tehdä jotain ihan muuta eli päätöntä, pöhköä meininkiä. Halusin, että kuulija hymyilee, nauraa ja saa hyviä fiiliksiä, eikä tarvitse miettiä yhtä ainutta yhteiskunnallista kysymystä. Levystä tuli sellainen hassuttelu, koska tuntui siltä, ettei mitään tehdä väkisin.
– Voi kuinka me naurettiinkin kuin pikkupojat! Piti jatkuvasti painaa stoppia ja ajaa toisia eri huoneeseen niiden juttujensa kanssa. Mahaan sattui, kun oli liiankin hauskaa. Levyllähän on skittejä ja kertomus, jossa olen lyönyt päänsä tosi pahasti ja räpit on siksi aika kököt. Ei siis kummoinenkaan räppäri, mutta korvaa intohimollaan tekniset puutteensa.
– Levyllä on muutama biisi, jonka meikä räppäsi vaan klikin päälle, ilman biittiä, mikä on yllättävän vaikeeta. Lähetin ne tuottajalle, Pehmeelle Goolle, joka lähetti mulle takaisin Miami bass- ja ghettotech-vaikutteisia, nopeita biittejä, joihin pystyy räppäämään puolet hitaammin. Saa kauheen sykkeen biisiin, mutta kuulija saa selvän mitä sanotaan.
– Oli tarkoitus tuoda levylle sielukkaampiakin kappaleita, mutta ei sitten vaan tuntunut siltä. Ehkä nyt, kun olen löytämäisilläni tarkoituksen seuraavalle levylleni. Ennen sitä on lähinnä puujalkafutista ja keikkoja. Uusissa biiseissä on hyvät keikkalekat.
TUOREIN SUOSIOONI SULKEUTUNUT ALBUMI
Leonard Cohen
I’m Your Man
”Yllätti minut viikko sitten, kun matkasin parhaan ystäväni rautatien kyydissä. Luulin, että Leonard Cohen tekee jazzballadeja, mutta levyn elektro-dystopia suisti junan raiteilta ja konduktööriä ei ole sen koommin nähty.”
<iframe width=”560″ height=”315″ src=”https://www.youtube.com/embed/-MlR6tFh8Gs?si=YL1M71inJbscIQYv” title=”YouTube video player” frameborder=”0″ allow=”accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share” referrerpolicy=”strict-origin-when-cross-origin” allowfullscreen></iframe>
ENSIMMÄINEN LEVY, JOKA HERÄTTI INNOSTUKSEN MUSIIKKIIN
Aerosmith
The Big Ones
”Ystäväni Tero nauhoitti minulle kasetillisen Aerosmithiä. Kuuntelin The Big Ones -levyä koko kesän ja tunsin olevani coolein paskiainen koko Lapissa. Levyn myötä kaikki mitä halusin leikkiä, olivat jollain tapaa ’bändileikkejä’.”
LEVY, JOKA KYTKEYTYY RAP-ARTISTIKSI JA BIISINTEKIJÄKSI RYHTYMISEEN
Kemmuru
Kehumatta paras
”Lukion ruotsinkurssilla ope antoi kuunnella musaa kuulokkeilla. Bassoradiossa soi Kehumatta paras, viimeinen palapelin pala, jonka tarvitsin oman unelman jahtaamiseen. Miten mikään musiikki voi ollakaan näin hyvää, ja miten pystyinkään pääsemään elämäni ruotsinkurssit läpi?”
ERIKOISIN TAI ODOTTAMATTOMIN LEVYSUOSIKKINI
Tom Waits
Blood Money
”Jo Verirahat-nimestä voi päätellä, että albumi on pelkkää verta ja luuta. Mun musiikki on usein aika toiveikasta ja hyväntahtoista, mutta Tom Waits vie kuuntelijansa niin lähelle helvetin tulia, että palaneen lihan voi haistaa. ”
TYYLILAJINI KEHITYKSEN VIIME VUOSIEN INNOITTAJA
Chris Cornell
Scream
”Cornellin liike grungerokkarista poppariksi oli niin bad ass, että inspiroiduin mielettömästi. Jos teet samaa musaa läpi elämän, voit saada jostain gaalasta parhaan tylsimyksen palkinnon tai sit voit tehdä mitä huvittaa. Minä olen ’teen mitä huvittaa’ -tyyppi.”
INNOITTAVA LEVY NIMENOMAAN TEKSTINTEKIJÄLLE
Brother Ali
Mourning In America And Dreaming In Color
”Tekstien hyväntahtoisuus teki suuren vaikutuksen. Toisaalta minusta tuli tekstien kirjoittaja, kun nuorena meni tietokone rikki ja sen mukana katosi 200 biittiä. Silloin minulla oli vain kynä, paperia ja kuva edesmenneestä mummostani. Vaihtoehdot olivat vähissä.”
PARHAITEN KUUNTELUA KESTÄNYT ALBUMI
De La Soul
3 Feet High And Rising
”Yllätyn joka kuuntelulla, kun löydän tältä debyyttilevyltä biisin, jota en ole aiemmin kuullut. Levy on ollut hyllyssä yli 15 vuotta ja joka vuosi joku käy lisäämässä sinne uuden kappaleen. Onkohan se naapuri, joka kävelee usein huppu päässä ja kyselee omituisia alakerran pyörävarastosta?”
ALBUMI, JONKA TEOSSA OLISIN HALUNNUT OLLA MUKANA
De La Soul
…And The Anonymous Nobody
”Mikäli minä olisin ollut studiossa, olisin sanonut, että jätetään tämä teos tekemättä.”
Teksti: Asko Alanen
Artikkeli on julkaistu Soundissa 5/24.