Elämäni soundit: Mikä levy sai Emma-palkitun tuottajagurun Samuli Sirviön kiinnostumaan tuottamisesta?

Ellinoora Leikas

Soundin 9/22 Elämäni soundit -palstalla listaa albumisuosikkejaan muun muassa Ellinooran taustalta tuttu Samuli Sirviö. Asko Alanen toimittaa.

Kevään Emma-gaalassa Vuoden tuottajaksi valitun Samuli Sirviön kotisivujen esittelyssä hän toteaa vielä olevansa ennen kaikkea kitaristi. Viimeistään nyt, kun hänen kumppaninsa Ellinoora Leikas sai syliinsä peräti kolme pystiä yhdessä tehdystä ja Samulin tuottamasta Viimeinen romantikko -albumista, hänen on pakko tunnustaa olevansa ensisijaisesti tuottaja. Laulunteko ja kitarointi ovat toki olennainen osa levyjen tuottamisen kokonaisuutta, jota täydentävät keikkamuusikon hommat myös Ellinooran taustalla.

– Roolit menevät tosi paljon päällekkäin ja lomittain, Samuli toteaa. – Kun sävellän lauluja muiden tuotettavaksi, laitan demoihin aina jotain omaa ideaa, mutta erilaiselta ne aina tulevat kuulostamaan. Sanoitan aika vähän, joten teen biisejä pääasiassa muiden ihmisten kanssa. Lähtökohtani on se, että kappaleiden pitää toimia akustisella kitaralla soitettuina. Se paljastaa, että perusjuttu, melodian ydin, on kunnossa. Ei siis heti lätkitä tuotantoa siihen päälle, mutta testatun perusjutun kanssa voi tehdä mitä vain. Deadline on paras muusani. Kun vain istun alas ja keskityn soittamaan, ennen pitkää alkaa syntyä jotain.

– Kun aloitin muusikkona 2000-luvun alussa, kuljettiin studiosta studioon. Nykyään homma ei ole paikkaan sidottua. Kaikki on läppärilläni, ja kotistudiolla on systeemit kaikkeen tekemiseen. Jos kuuntelee töitäni retrospektiivisesti, ei ne alkuun vielä ihan soundaa, mutta uusia juttuja oppii jatkuvasti. Haluan säilyttää tuottamisessa leikkisyyden ja etsimisen ilon. Keksin uusia soittimia ja käyttötapoja. Kun vaihdoin viimeksi läppäriä, en ottanut mitään vanhoista jutuista mukaan, vaan aloin uusista kuvioista.

– Seuraavaksi aloitellaan Ellinooran seuraavaa levyä, jota on jo yhdessä valmisteltu. On konsepteja ja on biisejä. Tässä välissä on Mestarien kiertue, jolla soitan Ellinooran, Jenni Vartiaisen, Vesalan ja Kaija Koon bändissä. Viime viikot olen tehnyt myös Juha Tapion levyä. Kaikkiaan tuntuu, että olen löytänyt paikkani, kun saan ilokseni tehdä tätä kaikkea.

VARHAISIN ALBUMI, JOKA HERÄTTI INNOSTUKSENI MUSIIKKIIN
Eppu Normaali
Elävänä Euroopassa!
”Olin tokaluokkalainen, kun naapurin Vesa toi kaksi C90-kasettia, joilla olivat Eppujen Maximum Jee & Jee, Akun tehdas ja tämä livetupla, olikohan myös Hassisen Koneen Venäjä. Live oli kuin lekan isku päähän. Kasetit avasivat portit suomirockiin. Rakastan 70-luvun punkkia.”

KUINKA MENETIN SYDÄMENI BRITTIPOPILLE
Blur
The Great Escape
”Näin Charmless Man -musavideon telkkarissa ja The Great Escapesta tuli eka Blur-levyni ja yhtyeestä nuoruusaikani tärkein bändi. Menetin täysin sydämeni brittipopille. Blurin, Oasiksen, Sueden ja kaikkien niiden muiden kautta löysin myös Kinksit, Specialsin, Buzzcocksin.”

LEVY, JOKA ON KESTÄNYT PARHAITEN KUUNTELUA
The Stone Roses
The Stone Roses
”Blurin ja Oasiksen jätkät kertoivat ihailevansa Stone Rosesia, ja niin löysin kaikkien aikojen lempialbumini, jota olen varmasti kuunnellut kaikkein eniten, enkä ole ikinä kyllästynyt. Vuonna 2012 lähdin jopa bändin unohtumattomalle comeback-keikalle Manchesteriin.”

OPETUS, ETTÄ TÄRKEINTÄ MUSIIKIN TEKEMISESSÄ ON SYDÄN
The Clash
Sandinista!
”Punkeinta, mitä tiedän, on asenne, että voi tehdä ihan mitä itseä huvittaa, eikä vain sitä, mitä olettaa ihmisten haluavan kuulla. Sandinista! on fantastinen runsaudensarvi monenlaista musiikkia punkrockista dub-reggaeen. Siinä on johtoajatus omiinkin tekemisiin.”

ALBUMI, JOKA SAI MINUT KIINNOSTUMAAN TUOTTAMISESTA
Madonna
Ray Of Light
”Olen diggaillut Madonnaa niin pitkään kuin muistan. Ray Of Lightilla osui tuotanto kohdilleen. Ihmettelin monttu auki William Orbitin tavallaan tosi orgaanista mutta tosi elektronista tuottamistapaa. Edelleen rakastan niitä kaikkia rumpukoodauksia ja jousiarreja. Paras tuottaja ikinä.”

ALBUMI, JOKA TOI TÄYSIN UUSIA SÄVYJÄ MUSIIKIN KUUNTELUUNI
Manu Chao
Clandestino
”Oltiin leirikoulussa Italiassa, kun ostin mahtavan räiskyvän Clandestinon, josta avautui maailmanmusa-homma ja sen uudet tuulet ällistyttävän upeasti. Sain myös keräilykipinän reggaeen ja erityisesti dub-musiikkiin. Manu Chaon livealbumi on myös mielettömän hyvä.”

LEVY, JOTA KUUNTELEN USEIMMITEN KEIKKABUSSISSA
Steve Reich
Music For 18 Musicians
”Ellinooran ekalla rundilla minulle esiteltiin Reichin valtava ECM-kokoelmaboksi. Tämä valikoitui bussilevyksi, kun kierrettäessä halusin omaa aikaa. Vastamelukuulokkeet korville ja niistä ambientia, joka saa mielen rauhoittumaan varsinkin yöllisten siirtymien aikana.”

ALBUMI, JOKA TULEE AINA MUISTUTTAMAAN TÄSTÄ AJASTA
The Specials
Encore
”Vuoden 2019 Encore on varmasti ollut eniten kuuntelemani levy koronan alkamisen jälkeen. Lukuisissa eri hetkissä, kuten silloin, kun oli noudettu Emma-palkinnot. Rakastan Terry Hallin laulua, ja Horace Panter on yksi lempibasisteistani.”

Toimittanut: Asko Alanen
Artikkeli on julkaistu Soundissa 9/22.