Eloy Casagrande jätti Sepulturan yllättäen kuluvan vuoden helmikuussa. Yhtyeen oli juuri tarkoitus aloittaa treenit tulevaa jäähyväiskiertuettaan varten, joten vuodesta 2011 bändissä soittaneen rumpalin lähtöä voidaan pitää melko yllättävänä vetona. Paikka uudessa bändissä oli kuitenkin tuossa vaiheessa jo plakkarissa.
Slipknot ilmoitti viime kuun lopulla Casagranden istahtavalle aiemmin potkut saaneen Jay Weinbergin tyhjäksi jättämälle jakkaralle yhtyeen rumpupatteriston takana.
Blabbermouth uutisoi nyt brasilialaisen Veja São Paulon haastattelusta, jossa 33-vuotias rumpali kertoo, että Slipknot lähestyi häntä koesoittotarjouksen merkeissä alunperin joulukuussa.
”He pyysivät minua lähettämään soittovideoita Brasiliasta käsin”, Casagrande kertoo. ”Aluksi lähetin kolme kappaletta, ja sitten he pyysivät minua lähettämään videoita vielä toisesta kolmen biisin satsista. He kysyivät, oliko minulla matkasuunnitelmia Yhdysvaltoihin, ja minulla sattui olemaan luvassa keikkaa instrumentaalisen Casagrande & Hanysz -projektin merkeissä tammikuussa. Lentoani aikaistettiin ja vietin viisi päivää Palm Springsissä treenaamassa bändin kanssa. Sitten he pyysivät minua jäämään vielä viideksi päiväksi, jotta saatoimme äänittää joitain juttuja. Se taisi olla osa koe-esiintymistäni. He heittelivät minulle uusia ideoita nähdäkseen millainen olin lauluntekijänä. He halusivat testata minua kaikin tavoin.”
Pestin virallistaminen vaati Casagranden mukaan hyväksynnän koko naamiopoppoolta.
”Slipknot koostuu yhdeksästä muusikosta, joten siellä on monta eri kerrosta ja kuviota, ja he tarvitsivat kaikkien hyväksynnän”, rumpali sanoo. ”Sain varmistuksen testin läpäisemisestä muistaakseni 5. tai 6. helmikuuta.”
Itse koesoittoa Casagrande kuvailee seuraavasti:
”Aluksi he eivät selittäneet lainkaan mitä olimme tekemässä”, rumpali muistelee. ”Ihan ensimmäiseksi sain allekirjoittaa salassapitosopimuksen, jotta en voisi puhua asiasta kenellekään. Opettelin settilistan, valmistelin itseäni, ja neljä päivää ennen reissua he lähettivät minulle listan 32 kappaleesta, jotka minun olisi tärkeää osata. Monia opettelemiani biisejä ei ollut listalla, joten aloin etsiä nuotteja. Kun saavuin [Yhdysvaltoihin], he antoivat minulle ensimmäisenä päivänä settilistan, jolta löytyi minulle tuntemattomia biisejä, mutta ryhdyimme siitä huolimatta soittohommiin. Olin aluksi hyvin hermostunut, sillä bändi oli paikalla kokonaisuudessaan, ja heidän näkeminen edessään on melko vaikuttava näky. Olen kuunnellut heitä teinistä asti. Olin surkea ensimmäisenä päivänä, en pitänyt suorituksestani lainkaan, mutta aloin petrata toisesta päivästä eteenpäin. Joka aamu soitettiin eri settilista, joten minulla oli aina vain muutama tunti aikaa opetella uusi biisi tai pari. Kaikkiaan se sujui sulavasti. Kaikki tukivat minua.”
Sepultura-lähtö tapahtui Casagranden mukaan yksipuolisella ilmoituksella.
”Sain kutsun [Slipknotin] koe-esiintymiseen sen jälkeen, kun [Sepulturan jäähyväiskiertue] oli jo julkistettu”, Casagrande kertoo. ”Iso syy suostumukseeni oli se, että Sepultura oli lopettamassa. Bändi oli laittamassa pillit pussiin, mutta en halunnut lopettaa rumpujen soittoa 33-vuotiaana. Juttelin Slipknotin kanssa, kyselin heidän aikatauluistaan, ja että olisiko minun mahdollista luovia kahden bändin välillä, mutta he sanoivat ettei se tulisi kyseeseen. Joten päätin lähteä Sepulturasta. Se oli monimutkaista. Kerroin päätöksestäni [Sepulturalle] kun olin solminut sopimuksen Slipknotin kanssa helmikuun 5. tai 6. päivä. Kutsuin palaverin samana päivänä koolle ja selitin tilanteen. Se oli siinä, kyse oli minun ratkaisustani.”
Muualla haastattelussa Casagrande kertoo suunnitelleensa oman Slipknot-maskinsa yhteistyössä Shawn Crahanin kanssa. Rumpali sanoo naamion auttavan häntä soittamaan rauhallisemmin.
”Tokihan siinä tulee hiki, sillä se on täynnä vaahtoa”, Casagrande selvittää. ”Siellä on kuitenkin paljon tilaa hengittää. Harjoittelin ennen ensimmäistä keikkaani urheilijoille suunnatussa maskissa. Siinä oli paljon erilaisia venttiileitä, ja se peitti nenän ja suun kokonaan. Se vaikutti hengittämiseen. Tämä [maski] auttaa minua soittamaan tyynemmin.”