LA Weekly ylistää Hanoi Rocksin perintöä glam rockille – ”Kokonainen aikakausi musiikissa syntyi heidän imagostaan”

Hanoi Rocksin noususta, tuhosta, uudesta tulemisesta ja lopusta on saattanut kulua jo tovi, mutta maamme ylpeyden loisto näkyi glam rockissa läpi 1980-luvun, tietää enkelten kaupungin LA Weekly.

Laulajien kiemurtelevista lantioista hyppiviin ja kieppuviin asennehattuja pitäviin kitaristeihin ja liian viileisiin, liiveihin pukeutuneisiin rytmikitaristeihin – sillä kaikella oli juurensa Hanoi Rocksissa. Näin kirjoittaa jenkkilehti LA Weekly, joka ylistää suomalaisryhmän kiistatonta vaikutusta Sunset Stripin glam-skeneen 1980-luvulla.

– Jos olisit pistänyt Nastyn [Suicide] ja Samin [Yaffa] samaan pakettiin, niin olisit saanut lähes täydellisen enteen siitä, miltä Izzy Stradlin tulisi näyttämään muutaman vuoden päästä, LA Weeklyn toimittaja Tim Sommer kirjoittaa.

– Monet laulajat ovat hehkuneet itsevarmuutta ja karismaa, mutta se mikä ympäröi Monroeta teki Hanoi Rocksista kuolemattoman.

Jutussa ylistetään paitsi Hanoi Rocksin vaikutusta glam rockin ulkomuotoon, mutta myös musiikkiin. Tim Sommer kuvailee Hanoi Rocksin löytäneen uniikisti tavan ”tuoda yhteen punkin kehyksen Aerosmithin, Thin Lizzyn, Alice Cooperin ja James Gangin nopeimpien ja eniten nyrkkiä jyskyttävien osien kanssa”. Hanoi Rocks jätti myös historiaan glam rockissa muun muassa The New York Dollsin musiikissa kuuluneen rähjäisen rhythm & blues -puolen.

Tim Sommer muistelee jutussa ensikosketustaan Hanoi Rocksiin ja toteaa, että ”[j]os näit Hanoi Rocksin vuonna 1983 tai 1984, olit todistamassa tietynlaista jumalaa”. Torstaina julkaistussa artikkelissa käydään läpi Monroe-McCoy-Yaffa-Suicide-Razzle-kokoonpanon vaiheet perustustamisesta Helsingissä Lontoon kautta aina englantilaisrumpalin traagiseen kuolemaan joulukuussa 1984.

Jutun lopussa summataan kuinka merkittävä Hanoi Rocksin vaikutus glam rockille ja koko maailmalle olikaan.

– Tämä merkittävä risteytys, joka ei ollut tietoinen yritys myydä punkkia metallifaneille tai metallia punkkareille, mutta sen sijaan luonnollinen sulautuma kahden heimon salskeimmista ja dramaattisimmista puolista, oli Hanoi Rocksin lahja maailmalle. Ja kokonainen aikakausi musiikissa syntyi heidän imagostaan, LA Weekly hehkuttaa.

LA Weeklyn ylistys ei nähtävästi jäänyt huomaamatta Hanoi Rocks -leirissä, sillä jutun oli jakanut Twitterissään ainoa ja oikea Michael Monroe.

 

Päivitetty 17.36 17.11.2017: Korjattu Razzlen kansallisuus ruotsalaisesta englantilaiseksi.