Maailman suurimman analogisyntetisaattorin kehittäjä Malcolm Cecil on kuollut – Tuotti useita Stevie Wonderin klassikkolevyjä

Saku Schildt

TONTOa käyttivät myös muun muassa Quincy Jones, Joan Baez, Harry Nilsson ja Diana Ross.

Muusikko, tuottaja ja syntetisaattoripioneeri Malcolm Cecil nukkui pois sunnuntaina 28. maaliskuuta. Suru-uutisesta kerrottiin Bob Moog Foundationin some-kanavissa. ”Pitkäaikaisesta sairaudesta” kärsinyt Cecil oli kuollessaan 84-vuotias.

Lontoossa 9.1.1937 syntynyt Cecil aloitti musiikkiuransa 1950-luvun lopulla jazzbasistina. Hän oli muun muassa perustamassa Jazz Couriers -kvintettiä ja soitti useissa brittiläisissä jazzkomboissa kunnes muutti Yhdysvaltoihin 1960-luvulla. Siellä hän tapasi Bob Margouleffin, joka tutustutti Cecilin syntetisaattorien maailmaan. Cecil ja Margouleff alkoivat koota maailman suurinta analogisyntetisaattoria, joka sai nimekseen TONTO (The Original New Timbral Orchestra), ja josta tuli keskeinen osa Cecilin ja Margouleffin Tonto’s Expanding Head Band -yhtyettä, joka julkaisi kaksi pitkäsoittoa vuosina 1971 (Zero Hour) ja 1974 (It’s About Time).

TONTO herätti myös Stevie Wonderin kiinnostuksen ja tämä halusi käyttää syntetisaattorijärkälettä omilla levyillään. Wonder aloitti yhteistyön Cecilin ja Margouleffin kanssa ja nämä tuottivat neljä Wonderin klassikkopitkäsoittoa, Music of My Mind (1972), Talking Book (1972), Innervisions (1973) ja Fulfillingness’ First Finale (1974), joista tuli suuria hittejä ja jotka keräsivät muun muassa lukuisia Grammy-palkintoja. Wonder käytti TONTOa myös vuonna 1991 Spike Leen Jungle Fever -elokuvan soundtrackilla.

Seuranneina vuosikymmeninä TONTOa käyttivät levyillään muun muassa Quincy Jones, Joan Baez, Bobby Womack, Weather Report, Harry Nilsson, James Taylor ja Diana Ross. Kanadan Calgaryssa sijaitseva The National Music Centre hankki TONTOn Cecililtä vuonna 2013 ja soitin on siellä näytillä yhä tänäkin päivänä.