Shakkipeliä Marsin hautavajoamassa – CMX:n Mesmeria biisi biisiltä A.W. Yrjänän sanoin

CMX:n Mesmeria ilmestyi kauppoihin viime viikon perjantaina. Soundissa albumi kehuttiin neljän tähden veroiseksi: ”CMX keskittyy mahtipontisen maineensa taakse usein unohtuviin osaamisalueisiinsa, ilmavan rokkaavaan soittoon ja ainutlaatuisiin melodioihin.” Arvio löytyy täältä.

Pyysimme A.W. Yrjänää kertomaan lyhyesti kunkin kappaleen taustoista.

1. Rakkaudessa ja sodassa

– Ihan viimeisenä albumille valmistunut kappale. Jo viisi vuotta Rasio on vakuuttanut minulle, että vierastamani The Who on loistava orkesteri. Kesällä kuuntelin paljon Whota, ja kappale sai vaikutteita heidän seitsemänkymmenluvun vaihteen tuotannostaan. Meluisa, mahtipontisen tukahtunut rakkauslaulu, jonka petollisen simppeli teksti on avain koko levyyn.

2. Hyperborea

– Laulu avautuu todella törkeän hölmöllä riffillä. Sitten aletaan eeppisiksi ja lauletaan Edward Bulwer-Lyttonin esoteeriseen kirjallisuuteen tuomasta myyttisestä hahmosta, Kynnyksenvartijasta, joka muistuttaa jungilaista päivätajunnan varjoa. Mukana on myös monien uskontojen symbolisia ilmauksia jumaluudelle. Peruskamaa.

3. Laavaa

– Albumin eniten CMX:ltä kuulostava kappale. Ainoa kirjoittamani laulu, joka jäi mukaan kesän Magnusborg-sessioista. Voisi olla periaatteessa miltä tahansa levyltämme sitten Veljeskunnan. Mukana petettyjä rakastettuja, kostoa ja kalliomaalauksia.

4. Ojai

– Syksyllä 1991 Kalifornian Ojain kylässä sävelletty ja sanoitettu kappale. Löysin tekstin arkistoa siivotessani ja esittelin bändille. Kaikkien mielestä laulu oli syytä levyttää oitis.

5. Kauneuden pitkä varjo

– Olen aina vierastanut soul-musiikkia. Tämä laulu on kuitenkin yritykseni tehdä soulia. Teksti sisältää pakkomielteitä, lintuja ja viittauksia geosentriseen maailmankuvaan.

6. Mestarirakentaja

– Kaikki kappaleen riffit tulivat yhden iltapäivän aikana. Jokainen niistä on sellainen, että soittaminen tuntuu hyvällä tavalla pahanteolta. Teksti on vapaamuurarivaikutteinen.

7. Valles Marineris

– Kappale perustuu Rasion riffeihin. Tarina kertoo jäädytetyillä sotilailla käytävästä shakkipelistä Marsin suuressa hautavajoamassa. Muun muassa. Lempikappaleeni koko levyltä.

”Lipsahti sen verran omaa nuoruutta, että itku tuli kun lauluraitaa äänitettiin”

8. Teräs

– Tämä puolestaan perustuu Rasion pianokuvioihin. Demopiano äänitettiin Magnusborgilla, mutta raita päätyi suoraan levylle. Kappale kuulosti haikeudessaan nuoruusmuistolta, joten kirjoitin siihen tekstin, jossa on tuntemuksia Tornionjoen varrelta kahdeksankymmenluvun alusta. Siihen lipsahti sen verran omaa nuoruutta, että itku tuli kun lauluraitaa äänitettiin.

9. Mystiikan ontologinen sydän

– Kappaleen otsikko oli alunperin vitsi: ”mikä olisi maailman eniten CMX-biisinnimi?” Itsessään rytmisesti monimutkainen laulu käy läpi eräänlaista vihkimysriittiä myyttisessä luonnossa. Selkeästi livesetinavausmateriaalia.

10. Tuleen kirjoitettu

– Levyn päättävän triptyykin avaus perustuu Halmkronan tyrniin riffeihin. Kappale rokkaa tarinan tähtitieteeseen innoittuvasta lapsesta ja hänen kohtalonaavistelustaan. C-osa on haikeimpiamme koskaan.

11. Tulisaarna

– Halmkronan e-bow -soinnutteluun perustuva ambient-raita pohtii itsen ja maailman suhdetta musiikin ja sanojen keinoin.

12. Eksopaleoklimatologi

– Muu yhtye kuuli kappaleen luonnoksen Magnusborgin sessioissa. Kaikki halusivat, että se tehdään valmiiksi asti, ja oikeastaan siitä lähti lopullisesti liikkeelle projekti, josta tuli Mesmeria. Laulu kertoo tulevaisuudesta, jossa yksinäinen vieraiden planeettojen muinaisilmastoja tutkiva tieteilijä kohtaa loppunsa olosuhteissa, jotka ylittävät tieteen selitysmallien rajat.


 

Pitkä CMX-haastettelu löytyy Soundista 1/2015.
Mesmerian levyarvio löytyy täältä.