Striimijätti uudistaa ehtojaan: mainoksia välttelevät Spotify-käyttäjät saattavat pian menettää tilinsä

Suoratoistojätti Spotify lähtee toden teolla karsimaan mainoksia vältteleviä ilmaiskäyttäjiään. Yhtiö ilmoitti hiljattain päivittävänsä käyttöehtojaan 1. maaliskuuta ja yksi merkittävimmistä uusista ehdoista on se, että mainosten estämissovellukset, niin sanotut ad blockerit, ovat jatkossa pannassa. Ad blockeria käyttävien musiikinkuuntelijoiden tilit tullaan jatkossa asettamaan jäähylle joko väliaikaisesti tai pahimmassa tapauksessa kokonaan.

”Olemme päivittäneet käyttöohjeitamme tehden selväksi, että kaikentyyppiset ad blockerit, botit ja vilpilliset suoratoistotoiminnot ovat kiellettyjä”, Spotify kertoo käyttäjille lähettämässään sähköpostiviestissä.

Yhtiö tulee ilmoittamaan ad blockereiden käyttäjille tilien jäädytyksistä sähköpostitse. Ilmoituksen jälkeen käyttäjällä on hetki aikaa parantaa tapansa ja lopettaa mainoksia estävien sovellusten käyttäminen, jonka jälkeen heidän tilinsä palautetaan. Mikäli varoitus ei kuitenkaan tepsi, yhtiö poistaa tilin kokonaan. Tällä sääntömuutoksella yhtiö antaa itselleen myös oikeuden jatkossa poistaa tilin heti, kun se huomaa sen omistajan käyttävän mainoksia estävää sovellusta.

On hyvä huomioida, että käyttöehtopäivitys koskee yksinomaan Spotifyn ilmaisversion käyttäjiä. Spotifyn maksullisten Premium-tilien käyttäjien ei luonnollisestikaan tarvitse kuunnella mainoksia lainkaan.

Spotifylla on tällä hetkellä noin 200 miljoonaa käyttäjää, joista ilmaisversiota käyttää karkeasti ottaen puolet.