Tutkimus: 95 prosenttia suomalaisista 12–65-vuotiaista kuuntelee musiikkia suoratoistona – Alle puolet maksaa palvelusta

Suomalaiset kuuntelevat musiikkia suoratoistopalveluista jopa 3,5 tuntia päivässä.
27.6.2024 12:08

Teoston, Norjan TONOn ja Tanskan Kodan yhteispohjoismaisen Polaris Nordic: Digital Music in the Nordics 2024 -tutkimuksen mukaan musiikin striimaus kasvoi kahden vuoden aikana niin Suomessa kuin muissa Pohjoismaissa. Musiikin suoratoistopalveluita kuten esimerkiksi Spotifya, YouTubea tai Apple Musicia käyttää jo 95 prosenttia 12–65-vuotiaista suomalaisista ja myös kaikista pohjoismaisista vastaajista. Vastaava luku oli vuonna 2022 91 prosenttia. Tutkimuksen mukaan suomalaiset kuuntelevat suoratoistopalveluista musiikkia keskimäärin 3,5 tuntia päivässä.

Suomessa suoratoistopalvelujen maksullisia versioita käyttää kuitenkin vain 41 prosenttia vastaajista. Osuus on kuitenkin noussut kahden vuoden takaisesta, jolloin maksullisia versioita käytti vain 35 prosenttia. Norjassa peräti 63 prosenttia käyttää suoratoistopalvelun maksullista versiota.

”Palveluiden premium-versiot tarjoavat kuluttajalle korkealaatuista musiikkikokemusta sekä musiikintekijälle merkittävästi paremman korvauksen jokaisesta striimistä. On ilahduttavaa nähdä, että suomalaiset ovat kuitenkin parin vuoden takaista useammin valmiita panostamaan musiikin laatuun ja samalla varmistamaan, että musiikintekijät saavat ansaitsemansa tunnustuksen ja taloudellisen tuen”, kommentoi Teoston lisensointijohtaja Markus Kaarto.

Suomessa suosituin palvelu on Youtube, josta musiikkia kuuntelee 78 prosenttia vastaajista. Toisena tulee Spotify, jota käyttää 60 prosenttia. Suomen Spotify-käyttäjistä 59 prosenttia käyttää maksullista versiota. Osuus on Pohjoismaiden alhaisin.

Suomen, Tanskan, Norjan ja Ruotsin digitaalisia musiikin, TV:n ja elokuvien kuuntelu- ja katselutottumuksia mittaava tutkimus tehtiin toukokuussa 2024. Tutkimukseen vastasi 4000 pohjoismaista vastaajaa, joista suomalaisia 1000. Tutkimus tehdään joka toinen vuosi ja sen toteuttaa tutkimusyhtiö YouGov. Koko tutkimusraportin voit lukea tästä.

Lisää luettavaa