Twisted Sister -nokkamies Dee Snider kertoo mielipiteensä cancel-kulttuurista – ”Sensuuri on muuttunut melkoisesti”

Stephanie Cabrial

Liki neljä vuosikymmentä sitten senaatin kuulemisessa levyihin lisättäviä varoitustarroja vastustanut Twisted Sister -nokkamies Dee Snider kertoi näkemyksensä internetissä yleistyneestä ns. cancel-kulttuurista NewsNationin Banfield-ohjelman hiljattaisessa haastattelussa. Haastattelun litteroinnista vastaa Blabbermouth.

Cancel-kulttuurilla, tai suomalaisittain tuomitsemiskulttuurilla, viitataan aktivismiin, jonka tavoitteena on asettaa yleensä julkisuudesta tuttu henkilö tämän väärien tai vääriksi katsottujen sanojen tai tekojen vuoksi boikottiin.

”Se on sensuuria. Ja sensuuri on muuttunut melkoisesti”, Snider sanoo. ”Palataan siihen kun olin Washingtonissa todistamassa. Se oli muuten molempien puolueiden yhteistyötä — demokraatit ja republikaanit yhdistivät voimansa saadakseen rock’n’rollin aisoihin. Asenne oli kuitenkin ehdottoman konservatiivinen — halu sensuroida musiikkia. Nyt sensuuria on edelleen olemassa, mutta se on siirtynyt oikealta vasemmalle. Elämme tässä poliittisesti korrektissa maailmassa, jossa tulee varoa mitä sanomme ja ketä loukkaamme, ja se on todella outo juttu.”

”Olen tehnyt sanoituksia uudelle Leave a Scar -levylleni, joka ilmestyy heinäkuussa, kun huomasin kyseenalaistavani käyttämiäni metaforia”, Snider jatkaa. ”Missä taide on ilman metaforia? Missä lyriikat ja kirjoitukset ovat ilman metaforia? Silti tuumailin, että voinko sanoa niin tai näin? Minulla on biisi nimeltään In for the Kill, jossa on näitä metaforisia rivejä, kuten ’Fire at will, I’m in for the kill.’ Puhuin täysillä jonkin asian tavoittelemisesta, mutta silti sensuroin itseäni.”

”Mitä sensuuri on? Mikä ei ole sensuuria?”, Snider kysyy. ”Sanoisin, että niin kauan kun et kilju ’tuli on irti’ täydessä leffateatterissa, olet ihan ok.”