Ennakkokuuntelu: NEØV palaa lähtöasetelmiin – Uusi Picture of a Good Life -albumi kuunneltavissa kokonaisuudessaan

Appu Jasu

Lisäksi nokkamies Anssi Neuvonen avaa levyn saloja kappale kappaleelta.

Neuvosen veljesten indie pop -duo NEØV julkaisee perjantaina 15. tammikuuta neljännen pitkäsoittonsa Picture of a Good Life. Kotistudiossa hääräämisen sijaan uusi levy käytiin purkittamassa studiossa ulkomailla yhdessä ääniteknikko Sebastian Muxfeldtin (Teenage Fancub, Elbow, Albert Hammond Jr.) kanssa.

Picture of a Good Life äänitettiin Hampurissa juuri ennen pandemiaa. Albumilla on kuultavissa meidän musiikillisen itseluottamuksen ja vision kypsymistä sekä viime vuosina Keski-Euroopan skenessä kertyneitä vaikutteita. Halusimme tehdä musiikillisesti rikkaan albumikokonaisuuden, jossa on pitkiä kaaria mutta samalla välitön fiilis ja yllätyksiä”, laulusta kitaroista ja koskettimista vastaava Anssi Neuvonen kertoo.

”Vaikka teimme albumin huippuluokan analogistudiossa, niin tietyssä mielessä palasimme musantekijöinä lähtöasetelmaamme eli jonkinlaiseen autotallivibaan, jossa rumpusetti ja sähkökitara voivat luoda moniulotteisia maailmoja. Erityisesti kitara on nyt aiempia NEØV-levyjä enemmän framilla; aiemmin piilotin kitaran usein detaljivirtaan, ja nyt tuntui olevan oikea aika avata niitä patoja. Sanoituksellisesti levyn teemana on hyvän elämän kuva, yksi ihmisyyden suurista paradokseista.”

Koko albumi on nyt kuunneltavissa ennakkoon Soundin avustuksella. Lisäksi Anssi Neuvonen avaa biisi biisiltä tarkemmin uuden pitkäsoiton saloja – Neuvosen kommentit löydät alta heti levyn soittimen perästä.

Marathon

– ”To understand what we look for, we have to fall on our knees, all this time and still we don’t know, how to get what we need”. Nämä neljä laulusäettä pitävät koossa miltei kahdeksanminuuttista avausbiisiä. Marathon on tajunnanvirtamainen sukellus siihen, kun mikään ei tunnu riittävän eikä matkaa saa lopetetuksi.

Island

– Kesti yli viisi vuotta saada tämä biisi valmiiksi. Aiemmat sovitukset olivat enintään mukiinmeneviä, joten ne jäivät pöytälaatikkoon. Kesällä 2019 biisiin löytyi uusi kulma mehevän kitarariffin, roiskuvien rumpusoundien ja efektihäröilyn myötä. Alun perin hieman kieli poskessa tehty toteutus, joka nousi lopulta yhdeksi levyn avainbiiseistä.

Burnt My Fingers

– Biisi käsittelee mokaamisen taitoa ja oman varjonsa hyväksymistä. Levyn suoraviivaisinta ja menevintä osastoa, ollut rotaatiossa saksalaisilla radiokanavilla.

I Was Going to Let You Know Me

– Olen aina ollut heikkona melodiseen, kitaravetoiseen soft rockiin, vaikkakaan sellainen toimii harvoin koko albumin mittakaavassa. Tässä yksi tsibale!

Wild Birds

– Sovitukseen ja tuotantoon haettiin vaikutteita saksalaisesta elektrosta ja italopopista. Wild Birds on ollut yksi suosikeista uuden livekokoonpanomme treeneissä.

Loners

– Tässä biisissä yhdistyvät Erik Satie, Nordic noir, Yeasayer ja kaiut meidän progehistoriasta. Melkoisen hienot rumpuraidat Samulilta!

Mirrors

– B-puolen hengähdyskohta, joka kasvaa lopulta Crazy Horse -sfääreihin. Erityisesti tässä biisissä hyödynsimme Clouds Hill -studion laitearsenaalia ja luotimme siihen, että tuhti vintagesoundi ja yksinkertaisuus voivat olla hyvä kombo.

Patchwork

– Tärkeä palanen albumikokonaisuudessa, rikkoo levyn yleisilmettä harmonisesti ja soundillisesti. Taiderockia!

Picture of a Good Life

– Paras kappale tähänastisessa tuotannossamme.