Nightwishin Marco Hietala: ”En oikeastaan miellä meitä metallibändiksi”

3.10.2016 15:25

Nightwish on jäämässä pitkälle sapattivapaalle, mutta sitä ennen julkaistaan vielä yhtyeen uusi livetallenne. 4. marraskuuta ilmestyvää Vehicle of Spirit -dvd:tä esiteltiin medialle syyskuun lopussa Helsingissä, ja myös Soundi oli paikalla katsomassa, mitä on luvassa.

Nightwish on kunnostautunut keikkataltiointien julkaisemisessa: Vehicle of Spirit on yhtyeeltä jo viides myyntiin tuleva liveäänite.

Mistä juontuu moinen into livejulkaisuihin, Marco Hietala? Edustavatko ne yhtyeelle jonkinlaisia välitilinpäätöksiä?

Kyllä Wembleyllä tuli paatuneelle raakillekin perhosia mahaan, kun bäkkärillä nuuhki, että haiseekos täällä nyt Princen vai Tony Iommin partavesi.
– Marco Hietala.

”En nyt tiedä, voiko niitä sellaisiksi sanoa. Ehkä ne ovat ennemmin jonkilaisia statementeja tai dokumentteja siitä, millainen bändi on juuri sillä hetkellä”, vastaa dvd:n katsomisen jälkeen Soundin jututettavaksi istunut Nightwish-basisti.

”En ole tullut ajatelleeksikaan, että niitä olisi niin monta. Ensimmäinenhän julkaistiin jo silloin, kun minä en ollut vielä bändissä mukana. Showtime, Storytimesta (2013) ei alun perin suunniteltu liveä, vaan sille haluttiin etupäässä se bändidokumentti. Lopulta kun laulajakin vaihtui niihin aikoihin ja kaikkea, alkoi levy-yhtiö kysellä, pitäisikö sille sittenkin laittaa myös keikka. Ja tuntuihan se sopivalta siinä tilanteessa.”

Vehicle of Spirit sisältää tallenteet Nightwishin keikoista Lontoon Wembley Arenalla 19.12.2015 ja Tampereen Ratinan stadionilla 31.7.2015. Lisäksi on tarjolla kiertuedokumenttia ja irtobiisejä eri puolilta maailmaa.

Nightwish oli ensimmäinen suomalaisbändi, joka myi Wembley-areenan loppuun. Hietala kertoo, että keikka oli yksi niistä harvoista konserteista, jotka saivat hänen kaltaisensa veteraanin jännittämään.

”Kyllä siellä tällaiselle paatuneelle raakillekin tuli perhosia mahaan, kun käppäili bäkkärillä ja nuuhki, että haiseekos täällä nyt Princen vai Tony Iommin partavesi”, Hietala naurahtaa.

”Onhan se ikoninen keikkapaikka, ja sen loppuun myyminen oli siksikin hienoa, kun Britit ovat sisäänpäin lämpeävä markkina-alue. Ja ymmärtäähän sen, kun heillä on omasta takaa Deep Purple, Led Zeppelin ja vastaavat, joista on vaikea pistää paremmaksi. Kyllä se oli iso hetki meille kaikille, että onnistuimme juuri siellä niin hyvin.”

Kuvat: Timo Isoaho

Entä kumpaa keikkaa Hietala muistelee lämpimämmin: Wembleytä vai Ratinaa?

”Ei niitä pysty laittamaan järjestykseen. Molemmissa on oma juttunsa. Ratina oli ulkoilmakeikka, siellä oli tavallaan ilmavampi ja hilpeämpi meno. Wembley on puolestaan sisäkeikka, joka toimii toisella tapaa. Se on jyrkempi ja tiiviimpi, enemmän ’nyrkkiä naamaan’ -veto.”

Wembleyllä suuri osa kuvaajista oli paikallisia, ja suuri osa heistä olisi suoraan sanoen saanut olla vähän paremmin jyvällä hommistaan.
– Marco Hietala

Hietala iloitsee uudesta dvd:stä myös siksi, että sen soundit on saatu hänen mielestään ”melkein paremmiksi kuin parilla viime studiolevyllä”. Tästä on kiittäminen pitkälti Nightwishin livemiksaajanakin toimivaa Kimmo Aholaa. Kaiken kaikkiaan julkaisua puuhaamassa ollut työryhmä paisui varsin mittavaksi, koska yhtye pestasi kiertueella paikallista väkeä keikkoja kuvaamaan.

”Esimerkiksi Wembleyllä suuri osa kuvaajista oli paikallisia, ja suuri osa heistä olisi suoraan sanoen saanut olla vähän paremmin jyvällä hommistaan”, Hietala sanoo ja hymähtää.

Keikkojen lisäksi Hietala painottaa dvd:n dokumentaarista puolta. Hän mainitsee pariinkin otteeseen, miten siltä saattaa nähdä, kuinka yhtye kasvaa pitkän kiertueen myötä.

”Tämä näkyy esimerkiksi Troyn osuuksissa. Hän on kehittänyt itselleen pikkuhiljaa kaikenlaista lisää, moniin kappaleisiin on tullut esimerkiksi hänen kitaraosuuksiaan. E-bow’ta hän vinguttaa myös, se alkaa olla nykyään aika harvinainen näky rockbändeissä.”

Alun perin säkkipilliä ja muita puhallinsoittimia Nightwishissa soittanut Troy Donockley todella tarttuu dvd:llä kitaraan useaan otteeseen – niinkin monesti, että hänestä voi melkeinpä puhua yhtyeen toisena kitaristina. Kuullaanko Nightwishin levyillä tulevaisuudessa Emppu Vuorisen lisäksi toistakin kitaristia?

”Se on täysin mahdollista. Olemme aina pyrkineet pitämään mielen avoimena uusille asioille. Jos on jotain arsenaalia, jota voidaan käyttää, niin käytetään sitten. Samasta syystä minunkin piti keskustella ennen rundia bassoendorserin kanssa, että tarvitsisin soittimen, jossa olisi sekä basso että kitara. Soitan nimittäin joissakin kappaleissa myös kitaraosuuksia. Hemmot toteuttivat toiveen, se on aika hurjan näköinen vekotin.”

Wembleyn-keikka on eräänlainen sinetti sille, että Nightwishista on kasvanut globaalistikin merkittävä ja vaikutusvaltainen tekijä metallimusiikissa – kenties menestynein suomalainen rockyhtye 2000-luvulla.

2000-luvun alussa Suomessa hehkutettiin tämän tästä HIMiä, The Rasmusta, Nightwishiä ja Children of Bodomia maamme suurina vientitoivoina. Kaikki nämä saavuttivat kunnioitettavaa kansainvälistä suosiota, mutta nyttemmin Rasmuksen soitto on vaimennut tyystin ja HIMinkin menekki on viilennyt. Bodom jauhaa edelleen, mutta yhtye on enemmän oman genrensä suosikki.

Nightwishin suosio puolestaan tuntuu vain kasvavan joka levyllä. Miksi? Minkä ansiosta Nightwishin tähti on yhä vain nousussa, kun muiden edellä mainittujen bändien suosio himmenee tai ainakin pysyy paikallaan?

Hietala menee kysymyksestä mietteliääksi.

”Kaikilla musiikkia tekevillä on toiveena, että he osaisivat uusiutua. Että he kykenisivät tekemään musiikkia sekä uusille että vanhoille faneille. Meillä on ollut sikäli hieno ja innokas ryhmä, että olemme onnistuneet tässä”, Hietala tuumaa.

”Ja sitten mitä tietää näistä muista mainitsemistasi bändeistä, niin heillä on ollut matkan varrella kaikenlaista, mikä on vaikuttanut tekemisen intoon. Ja ikävä kyllä se usein kuuluu. Ainahan sitä toivoo varsinkin tuollaisille tutuille kavereille, että homma kulkisi eteenpäin. Ja kyllä esimerkiksi Bodom porskuttaa hienosti.”

Nightwishissakin on kuohunut moneen otteeseen, mutta Hietalan mukaan bändin nykyinen kokoonpano on hitsautunut vahvaksi kokonaisuudeksi.

”Onhan meilläkin herkästi syttyvää väkeä, mutta henkilökemiat ovat koko ajan tiivistyneet matkan varrella. Tämän kiertueen ajan meininki on ollut jo hemmetin hyvä. Tällaiset asiat avittavat, samoin tietenkin aiemmin mainittu avomielinen suhtautuminen asioihin”, Hietala sanoo.

”Meillä ei ole mitään reseptejä musiikin tekemiseen. En edes miellä meitä metallibändiksi, vaikka kuljemmekin välillä hyvin hevillä alueella. Musiikissamme on mukana kuitenkin niin paljon muutakin, että puhun meistä mieluummin sinfonisena rockyhtyeenä.”

Meillä ei ole mitään reseptejä musiikin tekemiseen. En edes miellä meitä metallibändiksi, vaikka kuljemmekin välillä hyvin hevillä alueella.
– Marco Hietala

Avomielinen suhtautuminen joutuu kuitenkin nettiaikakauden musiikkibisneksessä välillä koetukselle. Nightwishin jäsenet ovat puhuneet monesti ärtyneesti esimerkiksi piratismista. Floor Jansen on puolestaan vedonnut katsojiin, etteivät he keskittyisi keikkojen kuvaamiseen niistä nauttimisen sijaan.

Suoratoistopalveluihinkin bändi suhtautuu nihkeästi. Endless Forms Most Beautiful tuli Spotifyyn kuunneltavaksi vasta puoli vuotta ilmestymisensä jälkeen. Tulevilla levyillä tilanne saattaa Hietalan mukaan olla eri, kun fyysisten levyjen painoarvo pienenee vuosi vuodelta.

”Suoratoistopalveluihin pitäisi saada enemmän kilpailua. Spotifysta aina sanotaan, että firma tekee tappiota, mutta paskanmarjat: kyllä ne pomot Bahamalla istuvat. Ja nimenomaan niillä rahoilla, joista me saamme jotain 0,000001 senttiä per kuuntelukerta. Tämä suhde on väärin, joten kilpailua olisi saatava lisää. Sitten artistit voisivat lähteä siihen suuntaan, mistä maksetaan paremmin”, Hietala sanoo.

”Ja sillä, että pöllii jonkun musiikkia, ei ole mitään tekemistä sananvapauden kanssa. Ei, vaikka kuka sanoisi mitä.”

Lisää luettavaa