Livearvio: 2000-luvun alun hittibändi kukoistaa jälleen – The Rasmuksen jäähallikeikka oli erittäin viihdyttävä esitys

3.10.2022 14:31

The Rasmus, Ramses II
Helsingin Jäähalli
30.9.2022

Teksti ja kuvat: Sami Lommi

Helsingin Jäähallin Black Box -tilassa syyskuun viimeisenä iltana esiintynyt The Rasmus oli väkevässä iskussa. Jos tapahtumaa vertaa edelliseen, vuonna 2018 valokuvaamaani Rasmus-keikkaan, syyskuun pimenevässä illassa esiintynyt kvartetti operoi aivan eri intensiteetillä.

Keikka alkoi mukaansatempaavasti First Day of My Life -hitillä ja jatkui Guiltyn ja In My Lifen merkeissä. Rasmuksen uusi kitaristi Emppu Suhonen tarjoili lyhyen taidonnäytteen No Fearin ja Paradisen välissä. Tähän väliin myös Lauri Ylönen ennätti kertoa yleisölle olleensa siskonsa kanssa 12-vuotiaana Guns n’ Rosesin keikalla tällä samalla paikalla – siitä koko musiikkihomma sitten niin kutsutusti lähti liikkeelle.

Rasmuksen ensimmäinen jäähallikeikka Suomessa osui muutenkin nostalgiasuoneen. Itselleni yhtye edustaa suomirockin siirtymää kansalliselta pelikentältä kansainvälisiin ympyröihin, ja muistan elävästi In the Shadowsin aiheuttaman sähköistymisen yökerhoissa vuonna 2003. Toisaalta vuosituhannen vaihteen jälkeen syntyneelle parturilleni Rasmus on nimenomaan ”se euroviisubändi”.

Hanoi Rocksin keikan viikkoa aiemmin missanneet saivat osansa 1980-luvun bändisuuruudesta Michael Monroen kivutessa raivoisten suosionosoitusten saattelemana lavalle Chillin ajaksi. Ylönen lohkaisi Monroen jääneen oman bändinsä keikan jälkeen Jäähallille koko viikoksi odottelemaan tätä esiintymistä.

Monroen esiintymisen jälkeen kuultiin uunituoreen levyn avausraita Live and Never Die, jossa Lauri innostutti yleisön mukaan yhteislauluun. Hyvin vaikutti tuore materiaali kuulijajoukkoon uppoavan.

Rasmuksen keikkoihin usein kuulunut akustinen osuus sisälsi tällä kertaa kappaleet Sophia, Ten Black Roses ja October & April. Emppu kertoi fanitelleensa teininä etenkin vuonna 1997 julkaistua Sophiaa, ja basisti Eero Heinonen spiikkasi October & Aprilin sisään saatteella, että saatiinpa naisääni mukaan biisiin, kun bändissä sellainen nyt on. Emppu vetikin hienon dueton Laurin kanssa yleisön sytyttämän kännykkävalomeren loisteessa. Iltaman toinen vieras, jousikvartetti Triosis+, kapusi mukaan lauteille akustisen setin toisen ja kolmannen kappaleen ajaksi ja ilmaantui paikalle myös myöhemmin vanhaa Liquid-bravuuria tukemaan. Lauri muuten kertoi Liquidin syntyneen aikanaan parissakymmenessä minuuttissa Koffin puistossa Pauli Rantasalmen kanssa.

Rauhallisen vaiheen jälkeen Rasmus esitti Playboysin ja Ghostbustersin kaltaisia uransa alkupuolen iloisia funkrock-revittelyjä. Vuodesta 1995 alkaen eri rooleissa Rasmus-keikoilla esiintynyt Ylösen lapsuudenystävä Ile veti komeat sessiot saksofonilla, ja jengi pomppi svengin tahtiin tasajalkaa huutaen Ghostbustersia oikeissa paikoissa. Ilahduttavaa musiikin ilotulitusta!

Uuden levyn nimikkokappaleen Risen jälkeen kuultiin Immortal ja Justify, jonka jälkeen illan kolmas vieras Ellinoora esitti duettona Laurin kanssa hienon suomenkielisen tulkinnan kappaleesta Funeral Song. Hartaan fiiliksen jälkeen yhtye tarjoili suuret hittinsä Living in a World Without You, F-F-F Falling ja In the Shadows. Yleisö oli trilogian aikana aivan pähkinöinä, ja etenkin In the Shadowsin tunnusomaisen alun tahtiin pulssia lyönyt punainen valo sai paatuneimmankin jöröttäjän liikkeelle. Ilta päättyi tuoreempaan Jezebel-bravuuriin ja rauhalliseen Sail Awayhin.

Olisiko euroviisukierros tai Emppu Suhosen orkesteriin liittyminen syynä vuosituhannen alkupuolen hittibändin uuteen nousuun? Toivottavasti tässä on isompikin momentum syntymässä ja Rasmus-muusikoiden sävelkynä pysyisi terävänä tulevienkin vuosien aikana. Ainakin keikkapuolella homma toimii varsin kiitettävästi.

Illan lämmittelijänä esiintynyt Ramses II jätti myös oikein positiivisen fiiliksen. Rami Shikeben vaikutti olevan vilpittömän otettu siitä, että sai Villieläin-hittinsö ansiosta esiintyä Jäähallissa. Rami hihkui lavalta käsin myös yleisössä olleelle siskolleen, että broidi on Jäähallin lavalla ja rakastaa keikkailua. Kaikin puolin mukavan ja empaattisen oloinen artisti, joka vielä vartti ennen suurta hetkeään veti rennosti röökiä ja olutta mediasisäänkäynnin ulkopuolella.

EDIT 4.10. klo 12.06: Triosis+-yhtyeen nimi korjattu.