Kolumni: Algoritmi peittosi ihmiset

Arttu Tolonen pohtii kolumnissaan musiikin suoratoistopalveluiden tarjoamien personoitujen suositusten osuvuutta.
7.12.2015 12:33

Musiikkiteollisuudessa tapahtuu nykyään harvoin mitään kovin jännittävää, mutta tänä kesänä kiinnosti, mitä tapahtuu kun Apple rysähtää koko voimallaan suoratoistobisnekseen. Oikein ajoitettu saapuminen kypsyville markkinoille on aina ollut Applen vahvuus.

Suoratoistomarkkinoita hallitsi kesän alussa Spotify, joka on saanut lokaa niskaan korvausmallistaan. Ehkä syyttä, sillä monesti rahat vetää levy- tai tuotantoyhtiö. Muita pelureita olivat ranskalainen Deezer, joka ei eroa perusajatukseltaan olennaisesti  Spotifysta, ja Jay-Z:n lanseeraama Tidal, joka koetti ottaa alasta moraalisen niskalenkin suojelemalla sorrettuja monimiljonäärejä tulojen kutistumiselta.

”Kuukausien saatossa palvelu alkoi toistaa itseään ja siitä puuttui uuden löytämisen riemu kokonaan.”

Kuka voittaa, mietin. Internet ei ole toistaiseksi osoittautunut niinkään demokratian airueksi ja pienen toimijan ystäväksi vaan sarjamonopoleja tuottavaksi liiketoimintaympäristöksi, joka suosii naurettavia volyymeja.

Otin Apple Musicin kolmen kuukauden koekäyttöön ja aluksi olin uskomattoman innoissani. Kuratoidut soittolistat olivat loistavia – varsinkin ne, joissa kartoitettiin jonkun bändin vaikuttajia tai vaikutusta, erilaisia tyylejä tai rakenneltiin muuten vaan hienoja aasinsiltoja eri asioiden välille.

Ajattelin Applen voittaneen, mutta kuukausien saatossa palvelu alkoi toistaa itseään ja siitä puuttui uuden löytämisen riemu kokonaan. Kuratoidut listat keskittyivät vahvasti historiaan.

Sillä välin Spotify lanseerasi Discover Weekly -listan, jonka kokoaa Echo Nestin kehittämä algoritmi kuuntelutottumuksiisi perustuen. Rakastuin siihen heti. Se tarjosi hauskoja vanhoja tuttuja ja mielenkiintoisia uutuuksia, skaalan ulottuessa tasabassarijumputuksesta 60-lukulaisiin folk-eksentrikkoihin. Aidosti oivaltavaa ja loputtomiin skaalautuvaa, koska listojen koostamiseen ei vaadita armeijakomppanian vertaa itsensä asiantuntijoiksi tituleeraavia musiikin ongelmakäyttäjiä.

Musiikin suhteen luulen, että historia tulee näkemään Jimmy Iovinen yhtenä Applen suurimmista hutisijoituksista. Vanhan koulun musabisneshustlaaja toi mukanaan vankan uskon vanhanaikaiseen portinvartija-ajatteluun eikä takuulla ole ymmärtänyt koneoppimisen potentiaalia.

Spotify ja Echo Nest ovat. Ei siinä ole mitään voodoota.

Arttu Tolonen
Julkaistu alun perin Soundissa 11/2015

Lisää luettavaa