THE BEACH BOYS: The Smile Sessions

Arvio julkaistu Soundissa 10/2011.
Kirjoittanut: Tero Alanko.

Tämä oli väistämätöntä. The Pet Sounds Sessions -boksi (1997) saa seurakseen vielä muhkeamman laatikon The Beach Boysin seuraavaksi albumiksi aiotun Smilen äänityksistä.

Arvio

THE BEACH BOYS
The Smile Sessions
Capitol

Tämä oli väistämätöntä. The Pet Sounds Sessions -boksi (1997) saa seurakseen vielä muhkeamman laatikon The Beach Boysin seuraavaksi albumiksi aiotun Smilen äänityksistä.
Pet Sounds -mestariteoksen (1966) jälkeen Brian Wilson viimeisteli sensaatiomaisen Good Vibrations -kappaleen. Sitten nuori nero heittäytyi uuden albumiprojektin kimppuun aikeenaan viedä popmusiikki ylemmälle tasolle, tehdä teinisinfonia Jumalalle. Pian hänen aivojaan rupesi sattumaan eikä teos koskaan valmistunut. Siitä tuli popin historian kuuluisin kesken jäänyt levy.

Brian Wilson itse on selittänyt projektin jäämistä puolitiehen muillakin syillä. Tunnetuin lienee, että hänen serkkunsa, The Beach Boysin laulaja Mike Love inhosi levyä. Kerrotaan myös, että The Beatlesin Strawberry Fields Forever -singlen kuultuaan Brian totesi pettyneenä: ”He ehtivät sinne ensin.”

Smile-albumin kanssa romanttisen suhteen muodostaneet popfanaatikot tuntevat sessioiden materiaalin hyvin. He ovat sen perusteella luoneet oman mielikuvansa myyttisestä albumista. Apuna heillä on ollut valtavasti musiikkia.

Syksyllä 1967 ilmestyneellä Smiley Smile -albumilla oli mukana useita Smile-levylle tarkoitettuja raitoja. Bootleg-spesialisti Sea Of Tunes julkaisi 1990-luvulla vinyylin, jossa jopa käytettiin aiottua levynkantta ja jolle oli koottu 18 biisin ”mahdollinen” versio Smilesta. Vuoden 1993 Good Vibrations – Thirty Years Of The Beach Boys -boksilla oli mukana puolisen tuntia Smile-sessioiden kamaa. Yksitoista vuotta myöhemmin Brian Wilson julkaisi jälkikäteen oudolta tuntuvan, mutta tuolloin juhlitun Brian Wilson Presents Smile -levyn, jonka hän äänitti The Wondermints -yhtyeen ja muiden kiertuemuusikoidensa kanssa.

Nyt liitonarkku vihdoin avataan kaikille. The Beach Boys -asiantuntijat Mark Linett ja Alan Boyd ovat rakentaneet alkuperäisistä masternauhoista suuren amerikkalaisen albumin, joka on niin lähellä aiottua Smileä kuin mahdollista. 19 raidan valikoima muistuttaa kovasti Brian Wilsonin seitsemän vuotta sitten laatimaa.

Brian Wilsonin tärkeimpänä työkumppanina Smile-albumilla toimi sanoittaja Van Dyke Parks. Heidän tavoitteenaan oli luoda musiikkia, joka oli samanaikaisesti hauskaa ja koskettavaa, karnevalistista ja vakavaa. Narratiivisen levyn tarkoitus oli myös totuttaa kuulijat aivan uudenlaiseen musiikkikokemukseen – unelmien poplaulujen lisäksi mukana oli välisoittoja, outoja ääniä, poikkeavia soitinnoksia ja niin edelleen.

Smile-levyllä soittaa The Wrecking Crew -nimellä kutsuttu Los Angelesin parhaiden studiomuusikoiden porukka. The Beach Boysin muita jäseniä tarvittiin vasta, kun musiikki oli valmista ja tuli lauluosuuksien äänittämisen aika. Ja miten he laulavatkaan! Tuskin missään voi kuulla taivaallisempia lauluharmonioita kuin The Beach Boysin 1960-luvun kultakauden levyillä.
Nykyiseen tyyliin Smile-levystä on heti tarjolla monta erilaista laitosta. Härnäävän kahden cd:n version toisella levyllä kuullaan näytteitä äänitysten eri vaiheista. Ne ovat kuitenkin vain silppua.

Viiden cd:n herkkulaatikon kanssa Smile-pakkomiellettään voi vaalia pitkään. Varsinaisen albumin sulattelemisen jälkeen on jäljellä tuntikaupalla kronologisesti järjestettyjä versioita ja otteita äänitysten eri vaiheista. Esimerkiksi Surf’s Upin pianodemo saa maailman ympärillä pysähtymään.

Hämmästyttävin on jätetty viimeiseksi. Viides levy on omistettu Good Vibrations -hitin kehityskaarelle. Kaikkien aikojen popklassikon valmistumista seurataan 24 näytteen ja 79 minuutin ajan. Siinä vasta oppitunti, miten musiikkia rakennetaan studiossa. Tai ainakin rakennettiin ennen vanhaan.

Lisää luettavaa