THE BEAUTIFUL SOUTH: Gaze

Arvio julkaistu Soundissa 12/2003.
Kirjoittanut: Pertti Ojala.
Housemartinsin hassunhilpeän imagon vangiksi usein joutunut Paul Heaton on Beautiful South -yhtyeellään yltänyt jonkinasteiseksi brittipopin instituutioksi. Yhtye on säilynyt ilmeeltään perienglantilaisena ja albuminsa ovat olleet saarivaltakunnassa itsestäänselviä menestyksiä.

Arvio

THE BEAUTIFUL SOUTH
Gaze
Mercury

Housemartinsin hassunhilpeän imagon vangiksi usein joutunut Paul Heaton on Beautiful South -yhtyeellään yltänyt jonkinasteiseksi brittipopin instituutioksi. Yhtye on säilynyt ilmeeltään perienglantilaisena ja albuminsa ovat olleet saarivaltakunnassa itsestäänselviä menestyksiä. Eikä liki kolmen vuoden julkaisutauon jälkeen tulevalta Gaze -levyltä kuule mitään, minkä perusteella se tekisi poikkeuksen. Kyse on malliesimerkki laadukkaasta poplevystä, jonka lauluissa on kiitettävässä määrin tyylillistä ja tunnelmallista vaihtelua ja jonka kuultua on erittäin vaikea olla pahalla tuulella.

Levy paljastaa jälleen kerran kuinka Paul Heatonin vakavahkon ilmeen takana lymyää ironian ja itseironiankin taitava lauluntekijä. Beautiful Southin biisit ovat lähes poikkeuksetta nokkelia, runsassanaisia ja vaivattoman melodisia pieniä helmiä. Liekö Espanjan auringon alla tehdyn luomistyön ansiota, että Gaze vaikuttaa poikkeuksellisen rennolta laulukokoelmalta.

Steppailevuudessaan liki lapsekkaan Prettyn jälkeen Paul Heaton laulaa Just A Few Things That I Ain't -biisillä humoristisen itsearvion: "I've been scruffbag, dirtbag, always someone's binbag/but never been Bono or Sting." Let Go With The Flow on levyn maukkaimpia pophittejä ja Angels And Devils tuo mukaan hieman vakavuutta. Heatonin ja Dave Hemingwayn ohella Beautiful Southin lauluosuuksista vastaava Alison Wheeler tulkitsee soolonumeronaan kauniin piano- ja jousisovitteisen Half A Him -balladin.

Mikä tahansa yhtye ei kykene kahdeksannella albumillaan yhtä tuoreeseen popilmaisuun kuin Beautiful South. 

Lisää luettavaa