DANIEL LANOIS: Belladonna

Arvio julkaistu Soundissa 06-07/2005.
Kirjoittanut: Asko Alanen.
Daniel Lanoisia oppi ihailemaan ja ihmettelemään Emmylou Harrisin Wrecking Ballin tuottajana ja Acadie-soololevyllä. Osa viehätystä on Lanoisin tapa hakea yksilölliset soundit, kokonaiset äänimaisemat ja laulujen sävytykset jostain viileän hämärän rajamailta.

Arvio

DANIEL LANOIS
Belladonna
Anti

Daniel Lanoisia oppi ihailemaan ja ihmettelemään Emmylou Harrisin Wrecking Ballin tuottajana ja Acadie-soololevyllä. Osa viehätystä on Lanoisin tapa hakea yksilölliset soundit, kokonaiset äänimaisemat ja laulujen sävytykset jostain viileän hämärän rajamailta. Kun karsii persoonalliset lauluäänet (Oaxacan falsettisointia lukuun ottamatta) ja perinteisemmät kappalerakenteet, tuloksena on Belladonnan kaltainen hauras instrumentaalilevytys.

Tällä albumilla Daniel Lanois palaa osittain Enon kanssa tekemäänsä ambient-yhteistyöhön, mutta välkyttelee hienoisesti rahvaanomaisempien töidensä sirpaleita etenkin upeissa steel-liu'utuksissa ja mex-sävytyksissä. Soitannollisesti, melodisesti ja oheisselityksissä levyn musiikki saa sangen ohuita ja niin yleisiä merkityksiä, että värinöiltään kaasunkeveät kappaleet haipuvat hienostuneesti pieneenkin tuulenvireeseen. 

Lisää luettavaa