EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN: Strategies Against Architecture IV 2002–2010

Arvio julkaistu Soundissa 12/2010.
Kirjoittanut: Pertti Ojala.

Kolme vuosikymmentä sitten silloisessa Länsi-Berliinissä yhdeksi teollisen rockmetelin edelläkävijöistä syntynyt Einstürzende Neubauten on luonut massiivisen tuotannon epämukavaa äärimusiikkia.

Arvio

EINSTÜRZENDE NEUBAUTEN
Strategies Against Architecture IV 2002–2010
Mute

Kolme vuosikymmentä sitten silloisessa Länsi-Berliinissä yhdeksi teollisen rockmetelin edelläkävijöistä syntynyt Einstürzende Neubauten on luonut massiivisen tuotannon epämukavaa äärimusiikkia. The Birthday Partyn lämmittelyaktina keväällä 1983 koettuna Blixa Bargeldin johtama ryhmä tarjosi teräslevyjen, tynnyrien ja romumetallin hakkaamiseen ja poraamisineen sietämättömän tylyn elämyksen. Hiukan myöhemmin Nick Caven The Bad Seeds -yhtyeen pitkäaikaiseksi jäseneksi ryhtyneen Bargeldin veret seisauttava huuto on kuitenkin jo kauan sitten pehmentynyt likimain oikeaksi lauluksi. Einstürzende Neubautenin musiikki on samalla kypsynyt ihmisystävällisempään suuntaan avantgardistisuuttaan kadottamatta.

Studiolevyjen rakentamisen lomassa Einstürzende Neubauten on hätkähdyttänyt myös lukuisilla kokoelmilla. Strategies Against Architecture IV 2002-2010 jatkaa vuosina 1984, 1991 ja 2001 julkaistujen edellisten osien perinnettä. Yli kaksi tuntia soiva tupla-albumi tarjoaa takuuvarmasti haastavan ja myös näännyttävän annoksen live-esityksiä, vaihtoehtoisia versioita ja ennenkuulumattomiakin harvinaisuuksia.

Vaikka Strategies Against Architecture IV -kooste ei ole missään nimessä helppoa kuunneltavaa, niin kokonaisuutta leimaa äärimmäisen hälyn niukkuus. 2000-luvun Einstürzende Neubauten on toistuvasti hypnoottinen mutta harvemmin metelöivä. Wenn dann on mainioon tehoriffiin perustuva purkaus, mutta Susej saa koristeekseen aidon jousikvartetin. Let’s Do It A Dadan kolisevan ja hankaavan rock’n’roll-svengin vastapainoksi arkkitehtuuria vastaan hyökätään nyt paikoin lähes ambientiksi rauhoittuen.

Lisää luettavaa