ESA ELORANTA: Pojasta mieheksi

Arvio julkaistu Soundissa 12/2010.
Kirjoittanut: Pertti Ojala.

Esa Eloranta juhlii Garbo-yhtyeestä laskien 25-vuotista lauluntekijän taivaltaan tulkitsemalla uudelleen levyllisen vanhoja laulujaan. Pojasta mieheksi on jälleen yksi muistutus siitä, että vuosien varrella lukuisille muillekin artisteille biisejä kirjoittanut Eloranta on jäänyt omana itsenään ansaitsemaansa vähemmälle huomiolle.

Arvio

ESA ELORANTA
Pojasta mieheksi
Humble House

Esa Eloranta juhlii Garbo-yhtyeestä laskien 25-vuotista lauluntekijän taivaltaan tulkitsemalla uudelleen levyllisen vanhoja laulujaan. Pojasta mieheksi on jälleen yksi muistutus siitä, että vuosien varrella lukuisille muillekin artisteille biisejä kirjoittanut Eloranta on jäänyt omana itsenään ansaitsemaansa vähemmälle huomiolle.
Pojasta mieheksi -albumin materiaali keskittyy vahvasti Garbo-yhtyeen levyttämään tuotantoon. Aikaan, jolloin Esa Elorannan lauluissa oli enemmän kuin ripaus Springsteeniä. Poika julman maan ja Suomalainen unelma eivät ole menettäneet tehoaan.

Garbo-muistelujen lisäksi Eloranta esittää tekijän näkemykset esimerkiksi Jorma Kääriäiselle ja Jani Wickholmille tehdyistä biiseistä. Omilta soololevyiltä uusintaottojen tarvetta ei ole ollut, mutta jälkikasvulle kirjoitettu Pieni mies on albumin herkkänä loppulauluna uutta Elorantaa.

Rakkaudesta, ikävästä ja maantielle lähtemisestä puhuvat laulut soivat Pojasta mieheksi -levyllä akustisvoittoisina lähes Rick Rubinin Johnny Cash- ja Neil Diamond -tuotantojen hengessä. Esa Elorannan lauluntekijälaadun selväksi tekevän albumin kansikuvaan on isoisänsä kanssa ikuistettu etelässä mieheksi kasvanut pohjoisen poika, jolle liikkeessä oleminen on niin tärkeää, että istumiseenkin käy vain keinutuoli.

Lisää luettavaa