JOHN PAUL JONES: Zooma

Arvio julkaistu Soundissa 08/1999.
Kirjoittanut: Petri Silas.
Lähes jääräpäisen peräänanantamaton Zooma on Led Zeppelin-basistin debyyttisoolo. Hitaasti on edetty muutenkin: brittikvartetin hajoamisesta pääsi kulumaan 14 vuotta ennen kuin John Paul Jones 1994 lähti tuottajankammiostaan tien päälle.

Arvio

JOHN PAUL JONES
Zooma
DGM

Lähes jääräpäisen peräänanantamaton Zooma on Led Zeppelin-basistin debyyttisoolo. Hitaasti on edetty muutenkin: brittikvartetin hajoamisesta pääsi kulumaan 14 vuotta ennen kuin John Paul Jones 1994 lähti tuottajankammiostaan tien päälle. Tuolloin kiertueelle kutsui fantastinen Diamanda Galás ja hänen kanssaan tehty upea The Sporting Life. Kyseinen kiekko sopii mainita tässä yhteydessä muuten jo siksikin, että se on lähin temaattinen vertauskohta, jonka Zoomalle voi antaa. Linkkeinä toimii paitsi Jonesin oma jäljittelemätön ääni niin tuottajana kuin muusikkona ja upeana jousisovittajanakin, myös Pete Thomasin tanakka rumputyö.
Tällä kertaa 53-vuotias legenda ilmaisee itseään 4-, 10- ja 12-kielisillä bassoilla sekä uruilla, kitaralla ja muutamalla muulla instrumentilla. Musiikin perusrungon muodostavat nimibiisin, Goosen, B. Fingersin ja Tidalin kaltaiset grungesti groovaavat biisit, jotka jyräävät päälle kuin lumivyöry. Oheen on sijoitettu yksi balladi ja yksi Nobody's Fault But Mineen kallellaan oleva zeppelinihtävä slideblues.
Zooma on visionäärinen instrumentaaliteos, jota Robert Frippin pyörittämän DGM:n lisäksi ei kovin moni levyfirma olisi uskaltanut julkaista. Ja mikä makeinta, marraskuussa John Paul Jones lähtee kaikkien aikojen ensimmäiselle soolokiertueelleen!

Muut artistin levyarviot

Lisää luettavaa