KEZIAH JONES: Nigerian Wood

Arvio julkaistu Soundissa 11/2008.
Kirjoittanut: PAULI KALLIO.

Olufemi Sanyaolu syntyi 40 vuotta sitten Nigerian pääkaupungissa Lagosissa. Varakas perhe lähetti pojan Englantiin oppiin jo kahdeksan ikäisenä. Tarkoitus oli, että vesa ottaisi aikanaan hoitaakseen isäpapan teolliset bisnekset. Toisin kävi. Pian piano ja sittemmin kitara alkoivat kiinnostaa enemmän kuin oppikirjat.

Arvio

KEZIAH JONES
Nigerian Wood
Because

Olufemi Sanyaolu syntyi 40 vuotta sitten Nigerian pääkaupungissa Lagosissa. Varakas perhe lähetti pojan Englantiin oppiin jo kahdeksan ikäisenä. Tarkoitus oli, että vesa ottaisi aikanaan hoitaakseen isäpapan teolliset bisnekset. Toisin kävi. Pian piano ja sittemmin kitara alkoivat kiinnostaa enemmän kuin oppikirjat. Nuoren keikarin tie vei katusoittajaksi Lontoon ja Pariisin klubeihin. Suvun hylkimästä Olufemista tuli Keziah Jones.

Ensimmäinen albumi Blufunk Is A Fact (1992) kertoi jo nimellään itseluottamuksesta. Vanhat määritelmät eivät riittäneet kuvaamaan tulokkaan musiikkia. Myös Nigerian Wood lipsuu määrittelijän sormista kuin suihkusaippua. Funk on vahvoilla ja afrikkalaiset juuret kuuluvat vahvoina. Myös soul, jazz ja reggae ovat osallisina elastisessa fuusiossa. Vaivattomista rytminvaihdoksista ja sanoitusten teemoista tulee mieleen 70-luvun alkupuoliskon Stevie Wonder. Jonesilta puuttuu vain ääni, joka kohottaisi hänet Wonderin kaltaisten suuruuksien sfääreihin.

Muut artistin levyarviot

Lisää luettavaa