LEE ”SCRATCH” PERRY: I Am The Upsetter – The Story Of The Lee ”Scratch” Perry Golden Years

Arvio julkaistu Soundissa 03/2005.
Kirjoittanut: Tero Alanko.
Poikkeuksellisen kiinnostavaa Jamaikan rikkaasta musiikkiperinteestä - reggaesta, rock steadysta ja skasta - tulee, kun sitä muokataan studiossa, dubataan. Lee "Scratch" Perry on yksi dubbauksen suurimmista mes--ta--reista.

Arvio

LEE "SCRATCH" PERRY
I Am The Upsetter - The Story Of The Lee "Scratch" Perry Golden Years
Trojan

Poikkeuksellisen kiinnostavaa Jamaikan rikkaasta musiikkiperinteestä – reggaesta, rock steadysta ja skasta – tulee, kun sitä muokataan studiossa, dubataan. Lee "Scratch" Perry on yksi dubbauksen suurimmista mes–ta–reista. Perryllä oli tapana sinetöidä valmiit nauhat pu–haltamalla niiden päälle kannabis-savua, mutta hänen ainutlaatuisen soundinsa salaisuus on aivan muualla.

1970-luvulla Lee Perryn, Augustus Pablon ja King Tubbyn kaltaiset innovaattorit veivät studion käytön soittimena pitemmälle kuin länsimaiset kollegansa. Tämän kansion neljäs levy on omistettu Perryn tarunhohtoisessa Black Ark -pyhäkössään käsittelemille nauhoituksille. Perry avasi studionsa Kingstonissa vuoden 1973 lopulla, ja poltti sen vainoharhoissaan viittä vuotta myöhemmin, mutta jo sitä ennen hänellä oli pitkä historia paikallisissa musiikkikuvioissa. Silti Lee Perry muistetaan erityisesti neliraitastudiossaan kaiuttamastaan, hidastamastaan, efektoimastaan ja muuten "remiksaamastaan" materiaalista – alkeellisin välinein luomastaan ällistyttävästä ääniuniversumista.

I Am The Upsetter -paketin kolmelle ensimmäiselle levylle levittyy ensiluokkainen valikoima Lee Perryn vuosina 1968-78 kirjoittamia ja tuottamia kappaleita. Jo tässä vaiheessa jamaikalaiseen perinteiseen oli sekoittunut vahvasti vaikutteita erityisesti Yhdysvalloissa suosituista pop-musiikin tyyleistä. Dave Barkerin esittämä Prisoner Of Love esimerkiksi tihkuu silkkaa soulia, ja perinteinen hittikaavakin tuntuu olleen täydellisesti Perryn hallussa.

Nykyisin Sveitsissä asuvan sauhupäisen menninkäisen tuotanto on valtava ja siksi hankala koota. Samoja taustoja on julkaistu useilla erilaisilla lauluosuuksilla ja monella eri tavalla käsiteltyinä. Tähän mennessä parhaiten toimitettu Lee "Scratch" Perry -paketti on ollut hänen olennaiset äänityksensä 70-luvun lopulta niputtava kolmen cd:n Arkology. Yhdellä levyllä paremmaksi pistävä I Am The Upsetter tarjoaa ajallisesti pitemmän ja Jamaikan musiikkikulttuuria laveammin esittelevän mahdollisuuden. Kummasta tahansa on hyvä aloittaa. 

Muut artistin levyarviot

Lisää luettavaa