Levyarvio: Normalisoitumisesta huolimatta sulateltavaa riittää – U.S. Girlsin uutuus on hienoutensa vähin erin paljastava pophelmi

U.S. Girls
Heavy Light
4AD

Illinoisista kanadalaistunut Meg Remy on tehnyt U.S. Girlsinä omaäänistä musiikkiaan yli vuosikymmenen ajan. Vaikka Remy alkoi ensilevyjensä kokeellisuuden jälkeen tietoisesti ”normalisoida” ilmaisuaan, niin Heavy Lightissa on vielä keskimääräistä enemmän sulateltavaa.

Valtavirrasta poiketen Meg Remy on äänittänyt oman laulunsa ja taustalaulajien täydentämän runsaslukuisen orkesterin soitot livenä. Muina erityispiirteinä albumi ottaa uusintakäsittelyyyn kolme aiemmin julkaistua U.S. Girls -biisiä ja kuin vanhasta muistista Remy sirottelee välisoitoiksi lyhyitä puhuttuja äänikollaaseja.

Teksteissään Remy pohtii toistuvasti naisen asemaa lapsuuden traumoista kohti aikuisuuden haasteita ja vaatimuksia. Taakse katsominen on sikäli sopusoinnussa levyn soinnin kanssa, että vaikka Heavy Light on selkeästi tätä päivää, niin vuosikymmenten takaiset disco, funk, soul ja The Ronettesiin kulminoituva lauluyhtyepop erottuvat Remyn fuusion keskeisiksi elementeiksi. Muutamien hienovaraisten viitteiden rinnalla Woodstock ’99 sisältää yllättäen suoran sitaatin Jimmy Webbin MacArthur Parkin kertosäkeestä.

Meg Remyn seitsemäs U.S. Girls -albumi on sävyjään ja kerroksiaan vähin erin paljastava moderni pophelmi.