PASTACAS: Tsaca Tsap

Arvio julkaistu Soundissa 02/2005.
Kirjoittanut: Jorma Jortikka.
Virolaista popmusiikkia ajautuu Suomenlahden pohjoispuolelle suhteellisen harvoin. Itse asiassa Pastacas-nimellä esiintyvä Ramo Teder on hänkin muuttanut Suomeen, kun on tehnyt Tsaca Tsap -albumiaan.

Arvio

PASTACAS
Tsaca Tsap
Kohvirecords

Virolaista popmusiikkia ajautuu Suomenlahden pohjoispuolelle suhteellisen harvoin. Itse asiassa Pastacas-nimellä esiintyvä Ramo Teder on hänkin muuttanut Suomeen, kun on tehnyt Tsaca Tsap -albumiaan.

Mutta enemmän kuin Tederin ikkunasta avautuva suomalainen maalaismaisema, Pastacasin kolmannen albumin lauluihin on vaikuttanut hänen musiikillinen taustansa. Musiikkikouluissa vietetty lapsuus ja jazzkitaristi-isän aiheuttama tartunta kuuluvat selkeästi Tsaca Tsapilla, jonka Ramo on askarrellut pääasiallisesti kotistudiossaan.

Syntikat ja rytmikoneet kuuluvat Tederin musiikissa, mutta ne eivät varasta näyttämöä, sillä hän käyttää paljon oikeita soittimia. Useimmissa lauluissa akustinen kitara, huilu tai kosketinsoittimet kuljettavat melodiaa eteenpäin. Hiljaisen jazzahtavasti soivat instrumentit luovat intiimin ja viattoman tunnelman, joka toisinaan muistuttaa Pekka Strengin pieniä laulelmia.

Viron kieli saattaa särähtää tottumattoman korvaan, mutta sekin vaara on vähäinen. Suurin osa laulusta on nimittäin ohjattu vocoderin läpi. Sinä vaiheessa sanatkin muuttuvat osaksi melodiaa. 

Lisää luettavaa