THÅSTRÖM: Kärlek är för dom

Arvio julkaistu Soundissa 4/2009.
Kirjoittanut: ASKO ALANEN.

Joakim Thåströmin uudessa levyssä on aina ollut yllätyksen vaaraa mukana, niin levottomasti jo hänen bändinsä kehittyivät Ebba Grönin punkista Imperietin rockfuusioon ja siitä vieraantuneempaan etsikkoaikaan elektronisen jyskeen maailmoissa.

Arvio

THÅSTRÖM
Kärlek är för dom
Sonet

Joakim Thåströmin uudessa levyssä on aina ollut yllätyksen vaaraa mukana, niin levottomasti jo hänen bändinsä kehittyivät Ebba Grönin punkista Imperietin rockfuusioon ja siitä vieraantuneempaan etsikkoaikaan elektronisen jyskeen maailmoissa. Tällä vuosituhannella Thåström on löytänyt oman äänensä kypsempänä ja itsetietoinen vahvana. Kärlek är för dom on odotettua juhlallisempi ja raskassoutuisempi, mutta rockhymnien syvä kaiku sopii lauluihin, jotka heijastelevat hartaita miehisiä tunnetiloja ja ympäristöjäkin nimeltä mainituin paikannuksin.

Albumi keskittyy selvästi kertojan omaan ääneen ja mielikuviin. Introna toimii alleviivatusti Kort biografi med litet testamente. Thåströmin roolityötä myötäilevät vähäeleisesti ja hienovaraisesti Wilmer X:n, Bob Hundin ja Weeping Willowsin soittajakonkarit. Per Hägglundilla on keskeisempi asema myös biisinteossa; yhteistyö on kantanut Ebba Grönin ajoista asti. Levyllä on myös Dan Anderssonin runoon Den drunkne matrosens sång sävelletty laulelma sekä ruotsinnos Bob Dylanin laulusta Tomorrow Is A Long Time. Oman materiaalin luonteva vahvuus jättää coverit kuitenkin selustatuen asemaan.

Lisää luettavaa