Voimarockia klassisella kuorrutuksella – Evanescence-kappaleet saivat puoliksi onnistuneet uudet vaatteet

Arvio julkaistu Soundissa 11/2017.
Kirjoittanut: Mikko Merilinna.

Arvio

Evanescence
Synthesis
Sony

Evanescencen laulaja–pianisti–bändiliideri Amy Lee on eräs rockmaailman mielenkiintoisimmista hahmoista, ja nyt hän palaa estradeille sopivan suurieleisesti. Yhtyeen neljäs albumi on yhtä aikaa kokoelma ja uusi studiotyö – Lee on sovittanut kapellimestari David Campbellin kanssa Evanescencen tunnetuimmat biisit uusiksi, korvannut voimasoinnut ja rockrummut jousimatoilla sekä konebiiteillä. Päälle päin Synthesis on modernia ja pinnallista elokuvamusiikkia – kyseessä voisi olla Hans Zimmerin kadonnut soundtrack johonkin turhanpäiväiseen toimintafilkkaan.

Evanescencen kappaleet ovat pohjimmiltaan neljän soinnun voimarockia, ja vaikka kuinka kaivelisi, ei biiseissä ole kerroksellisuutta kantamaan klassisen musiikin sovituksina. Evanescence toimii ja tarttuu nimenomaan kappaleidensa iskevyyden ja Leen vilpittömän ulosannin kautta – nyt perusasiat uhkaavat hukkua pompöösin ylöspanon alle. Toinen uusista singlekappaleista Imperfection on lähtökohtaisesti elektronisemmaksi sävelletty ja sellaisena toimiva, pysyvää tyylinmuutosta enteilevä.

Synthesis on vain puoliksi onnistuneenakin tervetullut lisäys Evanescencen yli 15 vuotta kestäneeseen ja vain kolme levyä sisältäneeseen uraan.

Lisää luettavaa