David Lee Roth selvittää, kuinka hänellä oli näppinsä pelissä yhdessä rockin historian kuuluisimman kitaran suunnittelussa

Rex Features/Shutterstock/All Over Press

Van Halen -solisti David Lee Roth muistelee, kuinka hän oli vaikuttamassa edesmennen kitaristilegenda Eddie Van Halenin ikonisen Frankenstrat-kitaran ulkomuotoon.

Roth julkaisi hiljattain kuvan tekemästään Big Wave -nimisestä maalauksesta, joka muistutti monia faneja Van Halenin soittimen raidallisesta olemuksesta.

Roth päätti selventää yhtäläisyyksiä Youtubeen lataamallaan videolla.

”Olemme saaneet paljon digitaalisia kortteja ja kirjeitä liittyen työni ja Eddien kitaran raidoissa oleviin samankaltaisuuksiin, ja se johtuu siitä, että se on minun työtäni”, Roth sanoo ja muistelee kävelleensä 1970-luvun puolessavälissä bänditreeneihin harmaan ilmastointiteippi-, mustan sähköteippi- ja sinisen maalarinteippirullan kanssa.

Roth kertoo Van Halenin alunperin valkoisen Stratocasterin muistuttaneen liikaa Jimi Hendrixin usein käyttämää soitinta ja ehdotti ”lineaarista kuosia” erottautumiseksi muutamaa vuotta aiemmin menehtyneestä kitaristijumalasta.

”Laitoin sen kokoon jossain neljässä minuutissa”, Roth sanoo.

Koska teippi ei meinannut pysyä hikisten keikkojen ryskeessä kyydissä, Van Halen päätti korvata raidat spraymaalilla, luoden sittemmin tutusta kuviosta harmaasävyisen version.

”Periaatteessa — sanon tämä huumorilla — minä keksin kahvin, he kupin” Roth naureskelee.

Laulaja sanoo Van Halenin lisänneen värit myöhemmin. Viimeiset lisäykset löytyivät ”kuuluisalta rekkojen taukopaikalta” Kalifornian San Bernardinosta.

”Tulin takaisin pienen kuperan peilin ja parin punaisen heijastimen kanssa ja sanoin: ’Kirsikaksi kakun päälle.'” Roth muistelee.

Van Halenin kitarateknikko Rudy Leirenillä oli tapana nimetä jokainen jatkuvasti muuttuneen instrumentin uusi kehitysversio. ”En muista aivan ensimmäistä nimeä. Se saattoi hyvinkin olla Frankenstein”, Roth tuumailee.

Roth sanoo Van Halenin luoneen lopulta kitarallaan kokonaisen teollisuudenalan.

”Eddie oli paljon parempi bisneksessä kuin mitä minä olen koskaan ollut”, mies toteaa. ”He polkaisivat pystyyn kokonaisen teollisuudenalan. Se ei ole vain franchise-bisnes. Se on tapa ajatella kitaraa. Se on yksi kaikkien aikojen tunnistettavimmista symboleista alalla.”

Roth tähdentää olleensa luomassa vain lähtökohtia ja antaa kaiken kunnian kitaran lopullisesta suunnittelusta Van Halenille.

”Joku jossain sanoi, ’Eikö olisi helpompaa, jos…’ joka on latinaa ja tarkoittaa: ’Maalaa se perhana ja revi teipit pois.’ Se kuosi ei olisi edennyt minnekään mikäli Eddie ei olisi antanut sille sen muotoa ja viimeistä puunausta. Olen vain ylpeä oltuani osa sitä. Ensimmäinen osa.”