”Taiteellinen vapaus” ratkaisi – hiphop-tuottaja päihitti Kraftwerkin 19 vuotta kestäneessä tekijänoikeuskiistassa

Piinallisen prosessin keskiössä kahden sekunnin rumpusample.

Kraftwerkin 3D-show nähtiin Helsingin Flow-festareilla vuonna 2013.

Vuosien saatossa lukuisat artistit ja yhtyeet ovat käyneet oikeutta musiikin alkuperään liittyvien tekijänoikeuskysymysten tiimoilta. Kuuluisia esimerkkejä viime ajoilta ovat muiden muassa niin sanotut Led Zeppelinin, Kanye Westin ja Beyoncén tapaukset.

Kuten asiaan vihkiytyneet jo tietävätkin, konepioneeribändi Kraftwerkin kamppailu niin ikään saksalaista, Moses Pelham -nimistä hiphop-tuottajaa vastaan on jatkunut jo peräti 19 vuoden ajan. Homma sai alkunsa reilun kahden sekunnin mittaisesta, Kraftwerkin Metall Auf Metall -kipaleesta (1977) napatusta rumpusamplesta, jota oli 20 vuotta myöhemmin loopattu Sabrina Setlur -nimisen räppärin kappaleella Nur Mir (1997).

No, eilen tiistaina 31.5.2016 Saksan perustuslakituomioistuin pani viimein lopullisen pisteen tälle pienen iäisyyden mittaiselle kiistalle päättämällä – toisin kuin Kraftwerk-nokkamies Ralf Huetter olisi varmasti toivonut.

AFP:n mukaan oikeus nimittäin katsoi sämpläämisen olevan ”keskeinen osa hiphop-artistin ilmaisua” ja että väitetyt tekijänoikeudelliset haitat olivat tässä tapauksessa olleet ”mitättömiä”. Uutistoimisto kertoo, että nyt langetetussa päätöksessä ”taiteellinen vapaus” nähtiin ”tekijänoikeuden omistajan intressejä tärkeämmäksi”.

AFP muistuttaa tapauksen itse asiassa ratkaistun alemmassa tuomioistuimessa jo kertaalleen, Huetterin ja Kraftwerkin eduksi. Nyt langetettu lopullinen päätös päädyttiin kuitenkin antamaan korkeimmassa oikeusasteessa Pelhamin ja Setlurin alkuperäisestä ratkaisusta tekemän valituksen seurauksena. Korkein oikeus katsoi sämpläämisen ”tyyliä määrittäväksi elementiksi” ja ”liian tiukat rajoitukset” ”luomisprosessia rajoittaviksi”. Tarkka lainaus AFP:n uutisesta:

”Composers should be allowed to create works without any financial risks or restrictions in the creative process.”

Tulevaisuutta määrittävä linjaus?

Case-Kraftwerkista mielenkiintoisen tekee se tosiseikka, että vastaavankaltaisten taistojen saralta löytyy useita esimerkkejä aivan toisellakin tapaa päättyneistä tapauksista. Consequence Of Sound siteeraa AFP:n uutista..:

”Päätöksen mukaan sämpläys on sallittua, jos sitä harjoitetaan sellaisen uuden sävellyksen luomiseksi, joka ei uhkaa alkuperäistä työtä tai aiheuta alkuperäisteoksen oikeudenomistajille taloudellista vahinkoa.”

…ja toteaa perään hieman sarkastiseen sävyyn:

”Toki tämä tulkinta olisi sovellettavissa hyvin pieneen osaan kaikesta äänitetystä materiaalista.”

Consequence Of Sound julkaisi viime sunnuntaina myös listauksen kuuluisista palgiointisyytöstapauksista.

Kraftwerkin ja Sabrina Setlurin kappaleita pääset vertailemaan itse alta.

Herätkäämme keskustelemaan.