Jos paavi on Roskapankissa, kuka on Vatikaanissa? Laulun paikassa Tuomari Nurmio

Soundissa 10/2013 käynnistyneessä Laulun paikka -juttusarjassa käydään paikoissa, joista laulut kertovat. Sarjan seitsemäs osa vei lukijat Helsingin Kallioon, jossa Tuomari Nurmio kertoi kappaleesta nimeltä Paavi Roskapankissa.

Laulu: Tuomari Nurmio & Alamaailman Vasarat − Paavi Roskapankissa

Albumilta: Kinaporin kalifaatti (2005)

Sanat ja sävellys: Tuomari Nurmio

Koordinaatit: 60° 11’ 12.33”, 24° 57’ 6.58”

Tuomari Nurmio kertoo heti haastattelun aluksi pyrkivänsä yleensä vaistomaisesti välttämään biisiensä ylenpalttista analysointia.

− Se menee helposti yli. Siinä lukitsee laulun liikaa. On hauskaa, että tarina jää vähän epämääräiseksi ja tulkinnan varaa riittää. Paavi Roskapankissa -biisissä on epäilemättä kuitenkin kyse Jeesuksen persoonasta.

− Kuvio on monijumalainen. On saatanan rooli ja sen autonomia. Yhtäkkiä kuvio onkin melko sekava ja paavi symboloi sitä täysin. Paavi oli pitkään erehtymätön hahmo, joka ilmoittaa totuuden. Nyt Vatikaanin maine on menetetty. Nykyinen paavi Franciscus aiotaan julistaa pyhimykseksi. Paavin vaikutuspiirissä on kuitenkin miljoonia ihmisiä.

Yhtäkkiä ollaan loputtoman kysymysmerkkimäärän äärellä. Eri uskonnoissa kuvio on erilainen.

− Jos Jumalaa ei olisi, se olisi keksitty. Siinä missä esimerkiksi Jahve on kaikkivoipa tyranni, Jeesus oli kidutettu ja kärsivä ihminen, johon on helppo samaistua. Kärsimys on nostettu symboliksi. On kiinnostavaa, että vertavuotava ja ristillä roikkuva hahmo on noussut niin suosituksi.

− Kristuksen keskeisin oppi oli väkivallattomuus, mutta silti uskonoppineet olivat valmiit tappamaan. Se on kaikkein vaativin oppi, eikä se ole koskaan pätenyt. Ristin perässä on menty miekat kädessä.

Paavi Roskapankissa -biisin iso ydin on se, että Jeesus ei kelpaa. Jotain muutakin tarvitaan.

”Roskapankissa, Hesarilla, näin paavin notkumassa terassilla / Pannumyssy päässä ja perseet olalla, Vatikaani taitaa olla heikolla tolalla”

Kyseinen kappale on mukana huhtikuun lopulla julkaistulla Dumari ja Spuget bailaa -levyllä (lue Soundin arvio albumista täältä), jolle taltioitiin studiossa kokoonpanon keikkasetin mukaisia biisejä. Levyn mukana tulee Tavastialla kuvattu live-dvd.

− Biisin hahmo ei ole todellisuutta, en ole nähnyt enkä kuullut moisesta, mutta toisaalta, sellainen hahmo on hyvin helppo kuvitella. Tavallaan stoori voisi olla esimerkiksi raitiovaunulla ohi kulkeneen ihmisen kertoma. Siinä alkaa äkkiä ajatella, että mitäpä jos tuo hahmo onkin paavi. Ja jos se on, niin kuka on sitten Vatikaanissa hänen paikallaan? Tällaista laulussa sitten ihmetellään, Tuomari Nurmio kertoo.

Roskapankki-ravintola perustettiin 1990-luvun puolivälin tienoilla Helsingin Kallioon, Helsinginkadulle.

− Roskapankin terassi on iso. Tavallaan se on kuin näyttämö, jossa on menossa jatkuva katuteatterinäytös. Roskapankissa sattuu ja tapahtuu. Usein siinä on joku tilanne päällä. Kappale sijoittuu luontevasti Kallion kaupunginosan maisemiin. Niillä kulmilla on tullut pyörittyä paljon.

Kappaleen tarina toimii myös nyky-yhteiskunnan tasolla. Rivien välistä voi tulkita, että asiat eivät ole hyvin.

− En muista tekstin synnystä oikeastaan mitään. Se vaan syntyi. Olen aina tykännyt lauluista, jotka eivät avaudu sormia napsauttamalla. Kappaleissa on hyvä olla mutusteltavaa pitkäksi aikaa. On tärkeää, että kaikki ei ole itsestään selvää, Nurmio sanoo.

”Matkalla Kurviin tajusin, nyt on maailmankirjat sekaisin / Itse piru on nyt paavina Vatikaanissa ja paavi paviaanina Roskapankissa”

Paavi Roskapankissa -biisin sävellyksessä ja sovituksessa on tiettyä irwinismiä ja balkanilaista poljentoa.

− Olin kuunnellut siihen aikaan balkanilaismusiikkia ja uskoin vakaasti, että se meininki tulee vielä pelastamaan kotimaisen iskelmän. Keikoilla kappaletta on hauska soittaa, se hakeutuu usein setin loppuun, jossa tarvitaan ne ”nuijalla päähän” -biisit. Se on hauska, se on reteä tanssibiisi. Ja sen sisältö saa ihmiset kelaamaan asioita.

Tuomari Nurmio keikkailee tällä hetkellä niin soolona, Spuget-kokoonpanon kuin sen eri variaatioidenkin kanssa.

− Miehistö muuttuu tilanteen mukaan. Se ei mene niin, että musiikki olisi automaattisesti parempaa isolla kokoonpanolla. Se on vain erilaista.

Paavi Roskapankissa on vakiintunut osaksi Nurmion keikkaohjelmistoa. Onko se mukana setissä vielä kymmenen vuoden päästäkin?

− Luulen näin. Se pysyy mukana siksi, että siinä on tiettyä arvoituksellisuutta. Vaikka biisin teemaa kuinka pyörittelisi, lopullista vastausta ei tule.


Teksti ja kuva: Visa Högmander
Artikkeli julkaistu alun perin Soundissa 4/2014