”Levy-yhtiö haluaa vain TikTokkeja” – Halsey, Ed Sheeran, Mike Shinoda ja monet muut kritisoivat, miten viraalisuudesta on tullut musiikkia tärkeämpää

Halsey.
David Fisher / Shutterstock / All Over Press

"Se aika, mikä käytetään aivoja turruttavan 'sisällön' tuottamiseen, on pois siitä ajasta, joka olisi käytetty parhaan tekemättä jääneen biisin kirjoittamiseen", toteaa Linkin Parkin Mike Shinoda.

Useat nimekkäät artistit ovat viime aikoina esittäneet kovaa ja suoraa kritiikkiä siitä, millaisia paineita levy-yhtiön suunnalta heihin kohdistuu, kun puhutaan sosiaalisesta mediasta. Monet artistit ovat kyllästyneet siihen, miten levy-yhtiöt vaativat heiltä jatkuvaa ja väkinäistä some-läsnäoloa sekä viraalia sisältöä, erityisesti suuressa suosiossa olevassa TikTok-palvelussa, jossa käyttäjät jakavat lyhyitä videoklippejä.

Keskustelu aiheesta otti runsaasti kierroksia sen jälkeen, kun Halsey, jonka viime vuonna julkaistu If I Can’t Have Love, I Want Power -albumi oli yksi vuoden ylistetyimpiä, julkaisi TikTokissa videon, jossa tämä väitti, ettei levy-yhtiö suostu julkaisemaan hänen uutta singleään, jos tämä ei tee tarpeeksi vetävää julkaisua somessa.

”Olen ollut alalla kahdeksan vuotta ja myynyt yli 165 miljoonaa levyä, mutta levy-yhtiöni sanoo, etten voi julkaista biisiä, elleivät he saa tekaista viraalia hetkeä TikTokiin. Kaikessa on nykyään kyse markkinoinnista ja tätä samaa tehdään käytännössä joka ikisen artistin kohdalla tänä päivänä. Minä haluan vain julkaista musiikkia ja mielestäni ansaitsen parempaa. Olen niin väsynyt”, Halsey kirjoittaa julkaisussaan, jonka taustalla kyseinen julkaisematon kappale soi.

”Tässä ei ole nyt kyse TikTokista, koska minähän teen jo videoita TikTokiin. Kyse on siitä, että he eivät julkaise kappaletta, jos eivät ylitä jotain kuviteltua rajaa katseluissa tai viraalisuudessa. En väitä olevani sorrettu, sanon vaan, että kaikki markkinointimetodit eivät ole universaaleja”, Halsey lisäsi myöhemmin Twitterissä.

@halseyI’m tired♬ original sound – Halsey

Halseyn ulostulon jälkeen monet kollegat ovat kertoneet vastaavista kokemuksistaan erinäisissä haastatteluissa tai tehneet aiheista omia some-julkaisuja. Jotkut artistit ovat kritisoineet levy-yhtiöiden vaatimuksia viraalisisällön tuottamisesta tekemällä ironisia ja piikitteleviä julkaisuja some-kanavissaan.

”Se on totta. Levy-yhtiö haluaa vain TikTokkeja ja minä jouduin puhutteluun, koska en kuulemma tee asian eteen tarpeeksi”, totesi esimerkiksi FKA Twigs sittemmin poistetulla TikTok-videollaan.

”Yksikään levy-yhtiö ei halua ottaa minua. Ne kaikki ovat torjuneet minut. Nyt levy-yhtiöt sanovat: ’Teemme sopimuksia vain sellaisten kanssa, joilla on viraalihitti TikTokissa’. En minä vain yhtenä päivänä herää ja yhtäkkiä ole tosi hyvä TikTokissa. Se, että minunlaiseni vanhempi ihminen tekee väkisin jotain julkaisuja, ei tee asiasta yhtään parempaa”, indie-artisti Betty Who, oikealta nimeltään Jessica Newham, totesi aiheesta vuorostaan Las Culturistas -podcastissa.

Linkin Parkin Mike Shinoda otti puolestaan aiheeseen kantaa Twitterissä:

”Olen kyllästynyt siihen, että muusikoille sanotaan, etteivät he käytä tarpeeksi energiaa luodakseen sisältöä sosiaaliseen mediaan. Jokainen, jonka kanssa nykyään juttelen, tuntee nykyään näin. He sanovat joutuvansa käyttämään aivan liikaa aikaa tehdäkseen pieniä videoita ja haluaisivat mieluummin käyttää sen ajan musiikin tekemiseen ja soittamiseen”, Shinoda kirjoittaa.

”Miten nuoren artistin odotetaan tulevan mahtavaksi taiteenlajissaan, kun näiden kanavien syöttäminen vie kaiken heidän aikansa? Se aika, mikä käytetään aivoja turruttavan ’sisällön’ tuottamiseen, on pois siitä ajasta, joka olisi käytetty parhaan tekemättä jääneen biisin kirjoittamiseen.”

@florence

The label are begging me for ‘low fi tik toks’ so here you go. pls send help ☠️ x

♬ original sound – Florence

@edsheeran

Tag someone that likes snacks

♬ 2step (feat. Lil Baby) – Ed Sheeran

@gavindegraw

Better late than never.

♬ original sound – Gavin DeGraw

@charlixcx

Stream good ones tho !

♬ didnt want to be here – TheBaldestBitch