Spotify tiputti skandaalissa rypevän artistin soittolistoiltaan – R. Kellyn kuuntelukerrat lähtivät heti nousuun

Suoratoistojätin uusi toimintamalli ei tainnut toimia ihan odotetulla tavalla.
23.5.2018 09:44

Spotify otti hiljattain käyttöönsä uuden toimintamallin ja -periaatteen, jonka mukaan suoratoistopalvelu sanoutuu irti musiikkinsa tai yksityiselämänsä kautta kyseenalaisiksi katsotuista artisteista eikä aio aktiivisesti mainostaa ja tukea tällaisten artistien toimintaa. Ensimmäinen käytännön esimerkki toimintamallista oli hyväksikäyttösyytösten ristitulessa parhaillaan rypevän R. Kellyn musiikin tiputtaminen pois soittolistoilta. R&b-suuruuden musiikkia ei kuitenkaan poistettu palvelusta kokonaan, ainoastaan Spotifyn kuratoimilta ja mainostamilta soittolistoilta.

Uudella toimintamallilla ei kuitenkaan R. Kellyn tapauksessa ole ollut vielä aivan toivottua vaikutusta, sillä suoratoistokuuntelumääriä tilastoivan Nielsen Musicin mukaan artistin kuuntelumäärät ovat jopa kasvaneet: ennen Spotifyn toimia R. Kellyä kuunneltiin keskimäärin 6,584,000 kertaa viikossa, mutta tiputtamisen jälkeen kuuntelukerrat ovat nousseet viikossa 6,676,000 viikossa, uutisoi Associated Press.

Naisten etujärjestö UltraVioletin osaperustaja ja toiminnanjohtaja Shaunna Thomas kommentoi, ettei toimintamallin tarkoitus olekaan estää ihmisiä kuuntelemasta kyseenalaisten artistien musiikkia kokonaan vaan saada suoratoistopalvelut lopettamaan näiden promoamisen.

”Tässä kontekstissa ei ole tärkeää se, kuunteleeko joku hänen musiikkiaan vai ei, vaan tärkeintä on, että Spotify itse toimii asettamiensa standardien mukaisesti”, Thomas sanoo.

UltraViolet toivoo Spotifyn ottavan toimintamallinsa nopeasti laajempaankin käyttöön ja on julkaissut listan artisteista, jotka se toivoo suoratoistopalvelun pudottavan soittolistoiltaan. Listalta löytyvät muun muassa Red Hot Chili Peppers, Aerosmith ja Eminem.

Lisää luettavaa