Tribuutti Leevi And The Leavingsille, Ylppö ja Knipi kommentoivat

21.9.2007 13:33

Marraskuun 7. päivä julkaistaan odotettu Leevi And The Leavings -tribuuttialbumi Melkein vieraissa. Levyllä kuullaan seuraavat kappaleet:

Egotrippi: Rin Tin Tin
Nieminen ja Litmanen: Tuhannen markan seteli
Olavi Uusivirta ja Paula Vesala: Pimeä tie, mukavaa matkaa
Maj Karma: Muotitietoinen

Marraskuun 7. päivä julkaistaan odotettu Leevi And The Leavings -tribuuttialbumi Melkein vieraissa. Levyllä kuullaan seuraavat kappaleet:

Egotrippi: Rin Tin Tin
Nieminen ja Litmanen: Tuhannen markan seteli
Olavi Uusivirta ja Paula Vesala: Pimeä tie, mukavaa matkaa
Maj Karma: Muotitietoinen
Maija Vilkkumaa: Kerro terveiset lapsille
Viikate: Teuvo, maanteiden kuningas
51 koodia: Pohjois-Karjala
Stella: Elämä ikkunan takana
Kemopetrol: En tahdo sinua enää
Timo Rautiainen: Pohjoisen taivaan alla
Uniklubi: Koko talvi kesämökillä
Brightboy: Kyllikki
Calf: Raparperitaivas
Ville Leinonen & Samettivallankumous: Kiinalaisessa pesulassa
Mariska: Poika nimeltä Päivi
Happoradio: Unelmia ja toimistohommia
Jani Wickholm: Elina, mitä mä teen

Tribuuttilevylle mukaan lähteminen oli helppoa ainakin Soundin haastattelemille Egotripin kitaristi Knipille ja Maj Karman solisti Herra Ylpölle.

Knipi: – Leevi And The Leavings on jokaiselle meistä sen verran suuressa arvossa, että sen kummempia suostutteluja emme tosiaankaan kaivanneet. Elements Musicin Jani Jalonen soitti ja kysyi kiinnostaako homma. Pari tunnin kuluttua olin jo tehnyt valmiin demon. Kaikki kävi hyvin nopeasti.

Ylppö: – Mietimme asiaa hetken. Nuo hetket kestivät kaksi tuntia ja viisikymmentäneljä minuuttia.

Entä oliko biisin valitseminen yhtä helppoa?

Knipi: – Kappalevalinta perustui intuitioon. Rin Tin Tin oli ensimmäinen biisi mikä tuli mieleen ja se tuntui niin luonnolliselta soittaa ja laulaa, että muita kappaleita ei sen jälkeen edes mietitty. Jos homma toimii on turha ruveta säätämään asiaa sen kummemmin. Parit treenit, päivä studiossa ja homma oli selvä.

Ylppö: – Projektia vetävältä taholta ehdotettiin meille juuri tätä kappaletta. Ilmeisesti siitä syystä, että tämä vittuilee muotioikuille ja ilmiöille. En tunne Leevi And The Leavingsin tuotantoa juuri lainkaan. Kitaristimme Häiriö käsittääkseni tuntee paremmin. Innostuin kuitenkin heti tekstistä, mutta laulua oli karmea laulaa. Oma ilmaisuni kun on niin erityyppistä.

– Häiriö teki kappaleen sovituksen ja äänityksen, minä vain kävin laulamassa valmiin pohjan päälle. Kuuntelin alkuperäisen version kaksi kertaa ja se oli yllättävän tylsä biisi. Mutta onneksi se on lyhyt. Minusta tämä Häiriön versio on tunnelmallisempi. En tosin ole varma sopiiko surumielisyys kappaleen sanoitukseen, heh heh.

– Taannoinen Mustan Paraatin coverointi oli kyllä lähempänä sydäntäni. Ja meillähän on vielä oma versiomme Motörheadin Orgasmatronista, johon olen tehnyt käännössanoituksen. Se on irtain ja väkivaltaisin teksti, jonka olen koskaan tehnyt. En ymmärtänyt alkuperäisestä Lemmyn tekstistä kuin sen, että se on pelkkää sadismia. Versiomme nimi on tietenkin Orgasmoottori.

Mikä on paras koskaan kuulemasi coverbiisi?

Knipi: – Hendrixin coveri Dylanin All Along The Watchtowerista on aika legendaarinen… Ja onhan noita aika paljonkin hienoja covereita jos rupeaa miettimään. Shawn Colvinin teos Judee Sillin There’s A Rugged Roadista on myös mahtava.

Ylppö: – Monet varmasti sanovat, että Johnny Cashin tulkitsema Hurt, mutta minä kuulun siihen pieneen joukkoon, jonka mielestä alkuperäinen on parempi. Pidän useista Cashin jutuista, mutta Nine Inch Nailsin oma versio on kauniimpi. Piano ja sen melodia ovat tärkeitä elementtejä, samoin kuin tunnelman kohoaminen loppua kohti. Ne Cashin versiosta puuttuvat.

– Helvetin monta paskaa coveria tulee mieleen heti, mutta hyviä joutuu oikein miettimään. Led Zeppelinin versioiminen on selvästi osoittautunut täysin mahdottomaksi. Ainoastaan Tool on onnistunut tyydyttävästi. Yleensä nykyhevibändien tekemät versiot vanhoista melodisista klassikoista (kuten jostain The Policen Message In The Bottlesta tai Pink Floydin Another Brick On The Wallista) ovat jostain syystä kaikkien karmeimpia.

– En ole mikään Tori Amosin musiikin ylin ystävä, mutta versio Lou Reedin ja The Velvet Undergroundin kappaleesta New Age on todella kaunis. Biisi jo sinällään on kyllä helvetin hyvä.

Entä sitten omien bändienne meiningit?

Knipi: – Hiljalleen tässä aktivoidutaan. Biisien tekoa tässä on harrastettu tai ainakin kovasti on yritetty. Lokakuun ekalla viikolla mennään studioon tekemään ensimmäiset kolme biisiä seuraavalle levylle. Vielä en uskalla luvata julkaisuajankohtaa. Lokakuun lopussa julkaistaan nuottikirja 30 Suosikkia, jossa on paljon tarinoita ja valokuvia.

Ylppö: – Maj Karma keskittyy olemaan poissa julkisuudesta.

www.majkarma.com
www.egotrippi.com