Soundin toimittajat ovat suorittaneet jokavuotisen kansalaisvelvollisuutensa ja äänestäneet vuoden 2018 parhaat kotimaiset ja ulkomaiset albumit. Kotimaisten listan ykkössijalla debytoi ylivoimaisen voiton napannut Jukka Nousiainen, jonka voittohaastattelun voit lukea täältä. Omia suosikkejasi pääset äänestämään täältä.
PARHAAT KOTIMAISET ALBUMIT 2018
Levy on täynnä vastavirtaista elämänkatsomusta, johon liittyvillä roolituksilla on helppo koskettaa ja provosoida. Nousiaisen kriittinen aikalaisanalyysi ilmentää taitavasti hiekkatie-Suomen takamaille paikallistuvaa juroa kapinallisuutta. Ei enää kylmää eikä pimeää on perinnetietoisen mutta sääntöjä väistelevän luovuuden riemujuhlaa. Se on myös koskettava levy, joka kulkee koko ajan syvemmällä kuin äkkiseltään uskoisi. (Hannu Linkola, Soundi 5/2018)
On iso tilaus koko yhteiskunnan läpäisevälle ahdistavan ilmapiirin ja asenteen positiiviselle muutokselle, johon herättämisessä tällä albumilla on tehtävänsä. (Jari Mäkelä, Soundi 9/2018)
Laulut ovat päiväunia, joissa progelle ominaisen hölynpölyfantasian tai lukion perustason filosofiapohdinnan sijaan keskitytään taiteen kokijan ja kuluttajan tuntemuksiin. (Mikael Mattila, Soundi 5/2018)
Ruusujen debyytti on piiloviekkaasti alitajuntaan iskevä levy, joka antaa vihaisen läimäyksen jokaisen mukavuudenhaluisen tuotantoratkaisun kasvoille. (Hannu Linkola, Soundi 7/2018)
Aitoa, luovaa, rohkeaa. Mitä muuta voisi toivoa ensilevynsä julkaisevalta artistilta? (Antti Granlund, Soundi 3/2018)
Vuoret-yhtyeen esikoisalbumia kuunnellessa keskustelu sähkökitaran kuolemasta tuntuu ihan dadalta. (Pekka Laine, Soundi 9/2018)
- Lasten Hautausmaa: III
Lasten Hautausmaa luo hätkähdyttävin vahvoin piirroin maailmaa, jota ei löydy muualta kuin sen musiikista, mutta jonka tunnistaa silti kaikkialla. (Hannu Linkola, Soundi 1/2018)
Taival maistuu, tuntuu ja näyttää luonnolta, sateen kastelemalta syysmetsältä. (Henri Eerola, Soundi 8/2018)
Kosto elää! jyrää raivokkaana ja tarkkana, ja Anni Lötjösen karjunta on albumilla juuri niin karismaattista kuin on uskaltanut toivoa. (Antti Granlund, Soundi 9/2018)
Mopon asema uusista suomalaisista jazz-bändeista ehkä persoonallisimpana ja eniten oman itsensä kuuloisena korostuu entisestään. (Arttu Tolonen, Soundi 1/2018)
Omintakeisin sävyin hyvinkin haastavaa musiikkia tehnyt Sara on kehittynyt ja muuttunut aikojen saatossa kadottamatta ominaisia elementtejään. (Kimmo K. Koskinen, Soundi 8/2018)
Lasimeri ei kuulosta lainkaan perinteiseltä comeback-levyltä: se ei ole nostalginen albumi, jota pitäisi diggailla ymmärtäväisesti vanhojen muistojen vuoksi. (Antti Granlund, Soundi 7/2018)
Levy vetoaa kehen tahansa, johon folk-sävytteinen optimistisella pohjavireellä vedetty sinfoniametalli muutenkin vetoaa. (Salla Harjula, Soundi 5/2018)
Sä kuljetat mua on vaivattomuuden taidetta, jossa äänet ja sanat palvelevat jotakin suurempaa. (Hannu Linkola, Soundi 9/2018)
Erityisen tarkkanäköisesti Henri Pulkkinen purkaa itsensä ympärille syntynyttä taiteilijamyyttiä ja imagoa. (Mirko Siikaluoma, Soundi 5/2018)
Hellän selkeästi tulkituissa sanoituksissa intiimit henkilökohtaiset ilot ja huolet raamittuvat maalauksellisempiin kokonaiskuviin. (Asko Alanen, Soundi 2/2018)
Abracadabra! tuntuu merkittävältä musiikilta. Ja jos se tuntuu merkittävältä, silloin se myös on sitä. (Mikko Meriläinen, Soundi 8/2018)
Lassy uskaltaa heittäytyä sekä jo kymmenen vuotta toimineen bändinsä että pateettisempienkin impulssien vietäväksi. (Arttu Tolonen, Soundi 5/2018)
Loistava toteutus, karkeat, lähes runolliset sanoitukset ja viimeistelty soundi tekevät tästä yhden vuoden parhaimmista metallialbumeista. (Isla Mäkinen, Soundi 8/2018)
Jos punkin on tarkoitus antaa ajattelemisen aihetta, niin Ydinperhe on ollut siinä aina mestari. (Antti Luukkanen, Soundi 8/2018)
Ulkomaisten levyjen top 20 -listan löydät täältä.
Kuuntele näytteet vuoden parhailta levyiltä Soundin soittolistalta.