Mun kanteleeni kauniimmin Karjalassa soi

22.9.2011 15:27


Kuluvan vuoden toistaiseksi suurimpia yllätyksiä on ollut se, että rock-musiikilla, jonka kapina-aspektia on aina markkinointimielessä liioiteltu, voi vielä aiheuttaa paheksuntaa. En siis nyt puhu simuloidusta tai oikeasta lavalla tapahtuneesta oraaliseksistä tai muista idioottimaisista, ulkomusiikillisista provosoinneista. Tai edes Kanye Westin autotunesta Flow-festivaaleilla.

Kuluvan vuoden toistaiseksi suurimpia yllätyksiä on ollut se, että rock-musiikilla, jonka kapina-aspektia on aina markkinointimielessä liioiteltu, voi vielä aiheuttaa paheksuntaa. En siis nyt puhu simuloidusta tai oikeasta lavalla tapahtuneesta oraaliseksistä tai muista idioottimaisista, ulkomusiikillisista provosoinneista. Tai edes Kanye Westin autotunesta Flow-festivaaleilla. Tarkoitan sitä miten vuoden 2011 Suomessa on onnistuttu pahoittamaan joidenkin mieli ihan vaan rock-kulttuurin läsnäololla.

Näin pääsi käymään Joensuussa, jossa joukko kaupunginvaltuustossa istuvia kristillisdemokraatteja, perussuomalaisia ja vasemmistoliittolaisia ovat ottaneet nokkiinsa Karjalaisen Kulttuurin Edistämissäätiölle lahjoitetun Joensuun Ilosaaressa sijaitsevan tontin ja sille rakennetun Karjala-talon nykyisestä käyttötarkoituksesta.
Karjala-talossa avattiin 11. helmikuuta 2011 uudelleen legendaarinen ja vuosia naftaliinissa ollut rock-klubi Kerubi. Myös Joensuun Pop-muusikot ry:n ja Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulun pop-, jazz- ja kansanmusiikin opetus siirrettiin taloon.

Näiden tahojen käyttöön talon luovuttaneen Karjalaisen Kulttuurin Edistämissäätiön toiminnan tarkoitus on aina ollut karjalaisen kulttuurin ja perinteiden edistäminen ja vaaliminen. Lahjakirjan mukaan Joensuun kaupunki velvoittaa säätiötä käyttämään tonttia luovutushetkellä voimassa olevien säätiön sääntöjen määräämän toimialan mukaiseen toimintaan. Eli karjalaisen kulttuurin ja perinteiden vaalimiseen ja edistämiseen.

Kristillisdemokraattien Marjatta Rädyn johtaman edustajajoukkion näkemys kulttuurista on varsin yksioikoinen.

Kysymys on aika hauska, tai naurettava, monella tavalla.

Ensinnäkin siinä unohdetaan, että talossa järjestetään kansanmusiikin opetusta, joten tämä dogmaattisen perinteinen aspekti kulttuurin vaalimisesta ei loista poissaolollaan. Tietty joillekin elinvoimainen ja muuttuva suomalainen kansanmusiikki, jolla meitä on siunattu voi olla ongelma. Kulttuuri on usein turvallisinta muuttumattomaksi museoituna.
Toinen outo juttu on kyvyttömyys nähdä oman seudun kulttuuri ihan tähän päivään ja jopa huomiseen elävänä jatkumona, joka ammentaa voimaa ja vaikutteita erilaisten kulttuurien yhteentörmäyksistä. Karjalainen bänditoiminta on karjalaista kulttuuria ja sellaisena kuuluu selkeästi säätiön toimialan piiriin.

Ajatelkaa millaisen panoksen suomalaiseen ja karjalaiseen kulttuurin ovat antaneet muusikot, jotka eivät ole koskaan juuriaan piilotelleet: Hassisen Kone, Mana Mana, Mokoma, Kotiteollisuus, Eläkeläiset, Alangon veljessarja, Jodarok… Joensuun Pop-muusikoiden Karjalan hyväksi tekemästä työstä nyt puhumattakaan.

Joensuun torin Martoilta saa ihan varmasti maailman parhaat piirakat, mutta kulttuuriin kuuluu muutakin niitä, tanhuja ja runonlausuntaa tai Ilosaaressa tyhjänä seisova perinneravintola, jossa käydään silloin tällöin tönkkönä pönöttämässä vitriineihin säilöttyjen vaakunaviirien ympäröimänä.

Vaalikaa elävää karjalaista kulttuuria kaikissa sen muodoissa.

– Arttu Tolonen

Lisää luettavaa