DEUS: Pocket Revolution

Arvio julkaistu Soundissa 11/2005.
Kirjoittanut: Tero Alanko.
Kuuden vuoden albumitauon aikana dEUS-pomo Tom Barman on vaihtanut miehet ympäriltään. Vanhasta porukasta on jäljellä vain viulisti/kosketinsoittaja Klaas Janzoons. Myöskään belgialaisyhtyeen musiikki ei ole Pocket Revolutionilla entisellään - ei tasoltaan eikä tyyliltään.

Arvio

DEUS
Pocket Revolution
V2

Kuuden vuoden albumitauon aikana dEUS-pomo Tom Barman on vaihtanut miehet ympäriltään. Vanhasta porukasta on jäljellä vain viulisti/kosketinsoittaja Klaas Janzoons. Myöskään belgialaisyhtyeen musiikki ei ole Pocket Revolutionilla entisellään – ei tasoltaan eikä tyyliltään.

Vuonna 1999 ilmestynyt The Ideal Crash kuuluu niihin kummallisiin levyihin, joiden pariin tulee palattua tuon tuostakin ja jotka ovat enemmän kiinnostavia kuin erinomaisia. Jo tuolla albumilla Barman apureineen hylkäsi varhaisten levytyksiensä äänekkään, riitasointuisen ja erikoisuutta tavoittelevan marginaali-ilmaisun. Ja kun vuosituhannen alun No More Loud Music -singlekokoelman nimikin alleviivasi Barmanin tekemiä valintoja, ei Pocket Revolutionin pehmeä rock-pidättely tullut kovin isona yllätyksenä.

Levyn paras biisi tarjoillaan alkupalana. Pahaenteisesti mataava Bad Timing nostaa lataustaan kavalasti ja samalla lupaa tulevalta liikaa. Onnistuneet sovitusratkaisutkaan (taustalaulut, vibrafoni, jouset) eivät jaksa kantaa kappaleita, jotka jäävät kehittelyn asteelle. Tunti on tuhti annos musiikkia, joka jättää vaikutelman keskeneräisyydestä. Nuoren yhtyeen voisi sanoa olevan matkalla jonnekin, mutta dEUSin tapauksessa kyse on epäonnistumisesta.

Lisää luettavaa