GOTAN PROJECT: Tango 3.0

Arvio julkaistu Soundissa 3/2010.
Kirjoittanut: Jussi Niemi.

Voisi luulla, että kun argentiinalaiseen tangoon aletaan kohderyhmän laajentamiseksi sotkea “modernin tanssimusiikin” aineksia, lapsi lentää pesuveden mukana mäelle. Ranskalaisen Philippe Cohen Solalin, argentiinalaisen Eduardo Makaroffin ja sveitsiläisen Christoph H.

Arvio

GOTAN PROJECT
Tango 3.0
Ya basta!

Voisi luulla, että kun argentiinalaiseen tangoon aletaan kohderyhmän laajentamiseksi sotkea “modernin tanssimusiikin” aineksia, lapsi lentää pesuveden mukana mäelle. Ranskalaisen Philippe Cohen Solalin, argentiinalaisen Eduardo Makaroffin ja sveitsiläisen Christoph H. Müllerin muodostama Gotan Project on jo kahdella aiemmalla albumillaan osoittanut osaavansa sekoitella herkkään ja hienostuneeseen tangoon muita elementtejä, kuten jazzia, biittejä ja breikkejä. Tangon taikaa vaaliva linja ei horju kolmannellakaan pitkäsoitolla.

Tällä erää punaisena lankana juoksee hyvin tunnelmallinen elokuvallisuus, johon poikkeuksellisen hyvällä maulla lisätään jamaikalaisen dubin kaikuja ja electronican keinoja. Siitäkin tulee pisteitä, ettei muutamaa ässäraitaa säestetä löysemmillä maalailuilla. Tango 3.0 -albumin ytimessä kuriseva bandoneon saa oivaa seuraa muun muassa elokuvasampleista, lapsikuorosta, huuliharpusta, jazz-pianosta ja twang-kitarasta, sekä paikoin alan hallitsevista laulusolisteista.

Tätä levyä kuunnellessa alkaa nähdä, miten lumoavasti myöhäisiltapäivän valo lankeaa Buenos Airesin vanhan kaupungin kujilla ja patioilla.

Muut artistin levyarviot

Lisää luettavaa