KAMELOT: The Fourth Legacy

Arvio julkaistu Soundissa 01-02/2000.
Kirjoittanut: Marko Säynekoski.
Kamelotin uljas ritaritarustoista kumpuava progemetalli veti puoleensa vahvasti heti Eternity -debyytillä. Kolmanteen levyyn mennessä bändi oli vaihtanut laulajaa ja rumpalia, minkä tähden hienoista epäilyä yhtyeen musiikillisen linjan pitävyydestä saattoi olla ilmassa.

Arvio

KAMELOT
The Fourth Legacy
Noise

Kamelotin uljas ritaritarustoista kumpuava progemetalli veti puoleensa vahvasti heti Eternity -debyytillä. Kolmanteen levyyn mennessä bändi oli vaihtanut laulajaa ja rumpalia, minkä tähden hienoista epäilyä yhtyeen musiikillisen linjan pitävyydestä saattoi olla ilmassa. Viimeistään The Fourth Legacylla Conceptionissa aikaisemmin laulanut Khan kuitenkin osoittaa, että hän on oikea mies Kamelotiin, vaikka hänen laulutavastaan ei löydykään samanlaista majesteetillisuutta kuin Mark Vanderbiltilta.
Kamelot kuuluu niihin luottobändeihin, joiden levyiltä saa mitä odottaakin. Bändi ei järjestä turhia yllätyksiä, vaan soveltaa hyviksi havaitsemiaan reseptejä toistamatta kuitenkaan itseään. Ei silti, etteikö muutoksiakin tapahtuisi. Jos Eternity ja Dominion olivat progemetallin perusteoksia, joskin lajissaan uljaita ja hienoja töitä, voi The Fourth Legacylta aistia raja-aitojen siirtymistä Queensrychen suuntaan, mikä jo sinällään tuo tyylipisteitä heti lisää. Kamelot pystyy uudistumaan kunnioittaen perinteitään. 

Lisää luettavaa