KELIS: Kaleidoscope

Arvio julkaistu Soundissa 04/2000.
Kirjoittanut: Tero Alanko.
Kun Lauryn Hillin, Erykah Badun ja Macy Grayn albumit on kuunneltu puhki, niin armottoman markkinakoneiston on tietenkin löydettävä uusi samalle "kuuntelijasegmentille" suunnattu supertähti.

Arvio

KELIS
Kaleidoscope
Virgin

Kun Lauryn Hillin, Erykah Badun ja Macy Grayn albumit on kuunneltu puhki, niin armottoman markkinakoneiston on tietenkin löydettävä uusi samalle "kuuntelijasegmentille" suunnattu supertähti. Nyt on vuorossa kiharapensaallaan hätkähdyttävä 20-vuotias newyorkilainen Kelis Rogers ja hänen jälkeensäkin on jo epäilemättä jonossa monta muuta yhtä originellia soul-laulajatarta.
Todella vastenmielisellä Caught Out There -hitillä (tiedättehän: "I hate you so much right now!") Kelisin on ilmeisesti tarkoitus kuulostaa vihaiselta ja kaltoin kohdellulta soul-sisarelta, mutta tuloksena on pikemminkin Anoukista muistuttavaa pikkutyttömäistä kiukuttelua. Koko Kaleidoscope ei kuitenkaan ole ihan samanlaista kärsimysnäytelmää kuin kyseinen kappale. Iso osa albumin pelkistetyistä rytmitaustoista on soitettu livenä ja ne svengaavat melko lailla lihallisemmin kuin suurin osa siitä sisällyksettömästä sätkyttelystä, jota nykyisin kutsutaan souliksi. Pidäkkeetöntä hekumaa, tarkkanäköistä yhteiskunta-analyysia tai mitään muuta todelliset klassikot monikansallisten levy-yhtiöiden sesonkituotteista erottavaa tältä levyltä on kuitenkin turha etsiä. Ison tukan lisäksi Kelisin omaksi jutuksi paljastuu jonkinlainen futuristinen hippimeininki, joka ilmentyy niin levyn kansissa kuin joidenkin kappaleiden teksteissä. Jos uuden megatähtityrkyn kovimmat gimmickit ovat näin ohkaisia, niin vähissä ovat ainekset. 

Lisää luettavaa