KINSKI: Alpine Static

Arvio julkaistu Soundissa 09/2005.
Kirjoittanut: Asko Kauppinen.
Suunnattoman intensiivisen, rooleihinsa hukuttautuneen mutta myös yhdentekeviä kameoita tehneen Klaus Kinskin (1926-1991) mukaan nimetty Kinski esiintyi taannoin triona Herzog-nimellä. Werner Herzog ohjasi Kinskiä viidessä elokuvassa, joista kolmessa oli saksalaisen Popol Vuhin musiikkia.

Arvio

KINSKI
Alpine Static
Sub Pop

Suunnattoman intensiivisen, rooleihinsa hukuttautuneen mutta myös yhdentekeviä kameoita tehneen Klaus Kinskin (1926-1991) mukaan nimetty Kinski esiintyi taannoin triona Herzog-nimellä. Werner Herzog ohjasi Kinskiä viidessä elokuvassa, joista kolmessa oli saksalaisen Popol Vuhin musiikkia. Popol Vuhin ja Neu!:n kaltaiset krautrock-suuruudet, minimalisteiksi tuomitut Terry Riley ja Steve Reich, Sabbathista ponnistavat stonerit ja psykedelia, meluisat indie-klassikot ja Mogwain kaltaiset tuoreet post rock -yhtyeet saavat kaikki äänensä kuuluviin Kinskin musiikissa.

Vaikka Kinski tuntuu mieltyneen Glenn Brancaan ja Sonic Youthiin, alkuperäisiin etsijöihin, se paljastuu uskomattomista vaikutteistaan huolimatta kyvyttömäksi oman äänen tuottamiseen. Kinskin oma luonne ei paljastu luovan metelin suossa. Suuri osa Alpine Staticista edustaa riffivetoista Kinskiä, jota tasapainottavat Passed Out On Your Lawnin ja All Your Kids Have Turned To Staticin tyyppiset kesysti polveilevat äänikol-laasit.

Alpine Static on kitaroille omistettu, hajanainen albumi, jolta puuttuu kantava voima eli näkemys. Klausilla ja Artie Shaw'lla, joita Kinski ihailee, oli resursseja mutta myös kyky hyödyntää niitä. 

Muut artistin levyarviot

Lisää luettavaa