Levyarvio: Albumi paikasta jossa aurinko ei paista – Idlesin Crawler vaatii kuulijaltaan täyden huomion

Arvio julkaistu Soundissa 1/2021.
Kirjoittanut: Mirko Siikaluoma.

Arvio

Idles
Crawler
Partisan

Viime vuosien brittiläisen post punk -aallon merkittävimpiin nimiin kuuluva Idles on aina tunnettu viileydestään, mutta neljäs kokopitkänsä Crawler vie yhtyeen pakkasen puolelle. Crawler onnistuu laajentamaan Idlesin soundimaailman mahdollisuuksia säilyttämällä samalla bändin aiemmalta tuotannolta tutun graniittisen tyylin, jota jo bändin esikoisalbumi Brutalism (2017) manifestoi.

Crawler on kaikkea muuta kuin hyvän mielen levy. Albumi ammentaa inspiraationsa addiktiosta, traumasta, menetyksestä ja siitä, kuinka solisti Joe Talbot lähes joutui autokolariin. Levyn kokonaisvaltaisen tunnelman tiivistää Stockholm Syndromen lause ”He dances with chaos”, joka tuntuisi luonnolliselta valinnalta vaikka ääripäitä koettelevan albumin nimeksi.

Crawlerille leimansa tuo levyn tuottajana toimineen hiphop-kultasormi Kenny Beatsin kädenjälki, joka kuuluu muun muassa The Wheelillä, jolla matalavireisiä kitaroita käytetään kaikkea muuta kuin perinteisellä tyylillä. Kitarat kumisevat lähes tuomiopäivän kellojen lailla samalla, kun Talbot laulaa ”Can I get a hallelujah”.

Kakofonisella Car Crashilla, jonka lähestymistavassa on ammennettu aiempaakin enemmän noisesta, Idles kuulostaa hetkittäin melkein Death Gripsiltä. Alleviivaavasti fiftaripastissiksi tehty The Beachland Ballroom puolestaan erottuu kokonaisuudessa kuin haalistuneena nostalgiaa herättävänä polaroid-kuvana keskellä dystopiaa.

Kokeileva ote tuntuu Crawlerilla pääosin virkistävältä kuin lumipesu, mutta välillä albumi kompastelee omaan nokkeluuteensa.

Kokeileva ote tuntuu Crawlerilla pääosin virkistävältä kuin lumipesu, mutta välillä albumi kompastelee omaan nokkeluuteensa. Hälyinen äänimaisema tukee albumin tematiikkaa, mutta rummut tuntuvat jäävän miksauksessa välillä armottomasti niin kitaroiden kuin basson jalkoihin. Kappaleista Meds tuntuu treenikämpällä nauhoitetulta jamilta, jonka ottaminen albumille ei vaikuta perustellulta.

Crawler ei toimi taustamusiikina, se vaatii kuuntelijansa keskittymään. Osuvaa, että levy julkaistiin juuri marraskuussa, koska se ilmiselvästi kumpuaa paikasta, jossa auringonvaloa ei ole nähty viikkoihin.

Muut artistin levyarviot

Lisää luettavaa