Levyarvio: Okkultisis-goottilaista live-energiaa – Grave Pleasuresin Roadburn-keikka toimii myös kotioloissa

Grave Pleasures
Doomsday Roadburn
Svart

Beastmilkin muuntuminen Grave Pleasuresiksi ei tuntunut yhtyeen Dreamcrash-ensialbumin (2015) perusteella onnistuneelta, joten kakkoslevy Motherblood (2017) jäi tsekkaamatta. Doomsday Roadburnin perusteella yhtye itsekin tiedostaa debyyttinsä likilaskuisuuden, eikä siltä kuulla yhtäkään raitaa. Liveosion 14 kappaleesta viisi on Beastmilk-tuotantoa ja loput Motherbloodilta, jonka sessioista lisukkeena on vielä pari asiallista studioraitaa.

Bändin okkultisis-goottilainen post-punk tuntuu toimivan lavalla oikein mainiosti. Konstailematon esillepano tuo kappaleiden ytimen esiin ja energinen meininki välittyy komealla tavalla. Bändi hoitaa hommansa tyylikkäästi ja sounditkin ovat erottelevan muhkeat. Solisti Mat ”Kvhost” McNerneyn kohtalokkaasti hoilaama Danzig-imitaatio tuntuu hyppäävän ajoittain vähän liiaksikin esiin.

Kapeaan katalogiin nähden verrattain mittava setti pysyy hyvin hallussa ja intensiteettikin säilyy kelvollisesti. Dynamiikkaa kattaukseen mahtuu melko vähän, ja lähinnä Cold War Funeralin hiipivämpi ote eroaa muuta settiä leimaavasta tasaisesta jytinästä. Eritoten rokkikeikaksi pitkä hollantilalaisfestivaalin show toimii silti oivasti livealbumimuodossa.