Levyarvio: Raja se on Devin Townsendinkin neroudella – Perfektionismi on vaihtunut itsensä helpolla päästämiseen

Arvio julkaistu Soundissa 3/2019.
Kirjoittanut: Nuutti Heiskala.

Arvio

Devin Townsend
Empath
Inside Out

Steve Vain lyhytikäisen Vai-bändin laulajana pinnalle päässyt Devin Townsend julkaisi vuonna 1997 kaksi täydellistä metallilevyä: Strapping Young Ladin kanssa tehdyn äärimetallilevyn City ja alunperin Biomechin nimissä julkaistun progressiivisemman soololevyn Ocean Machine.

Siinä missä Townsendin perfektionismi ja emotionaalinen rehellisyys ajoivat hänet mielisairaalaan Ocean Machinen jälkeen, on hän viimeiset viisitoista vuotta päästänyt itsensä helpolla, piiloutuen vitsikonseptien taakse, kuten Ziltoid The Omniscientilla (2007) ja Deconstructionilla (2011) tai kierrättäen vanhoja ideoita kuten Transcendencella (2016).

Empathilla on nostalgiaa Townsendin kulta-aikoihin. Vaikka uudelle levylle mahtuu aiempaa useampia genrejä ja soundeja, varioidaan sillä aika paljon Ocean Machinen aikaisia melodioita. Lisäksi levyn lukuisten vierailijoiden joukossa on Steve Vai, ja Spriten avaa Strapping Young Ladin S.Y.L.:iä muistuttava puheääni. Itse sävellykset ovat kuitenkin triviaaleja ja raakilemaisia.

Vain lisäksi levyllä kuullaan myös Chad Kroegeria, Elektra Women’s Choiria ja useita orkestereita, mutta lopputuloksen kannalta sillä ei ole juuri merkitystä. Empath kuulostaa liiankin tutulta.

Lisää luettavaa